پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 28 دي 1396
  • 2018 Jan 18
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 369
دیروز: 1313
ماه جاری: 31114
امسال: 305072
کل: 876946
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 24/11/1391 - 19:05
کد درس: 131 تعداد بازدید: 1007 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 58 ـ  سه‌شنبه  17/11/91

 وجهی دیگر در اجرای اصل در یک طرف و دفع اشکال ترجیح بلامرجّح

بنابر فرض، أدلّه‌ی اصول مؤمّنه دارای اطلاق است، مانند «رُفِعَ ما لا یَعْلَمون» یا «كُلُّ شَيْ‏ءٍ فِيهِ حَلَالٌ وَ حَرَامٌ فَهُوَ لَكَ‏ حَلَالٌ‏ أَبَداً حَتَّى تَعْرِفَ الْحَرَامَ مِنْهُ بِعَيْنِه‏ فَتَدَعَهُ» و ... و به حسب لفظ می‌تواند شامل هر دو طرف علم اجمالی شود، ولی بیان شد که نمی‌توان در هر دو طرف اصل را جاری دانست، امّا مانعی وجود ندارد که اصل علی سبیل ‌التخییر شامل دو طرف شود؛ یعنی می‌توان مرتکب إناء شرقی شد به شرط اجتناب از إناء غربی و نیز می‌توان إناء غربی را مرتکب شد به شرط اجتناب از إناء شرقی، بدین ترتیب اصل در دو طرف جاری می‌شود امّا مشروط به ترک فعل طرف مقابل، در نتیجه ترجیح بلامرجّح لازم نمی‌آید. بنابراین مکلّف می‌تواند هر طرف را انتخاب کند و با ترک دیگری به وظیفه‌ی خود عمل کرده است و مؤاخذه نخواهد شد.

نظیر این مورد، جایی است‌ که مثلاً دلیل بیان می‌کند: «أکرم کلّ عالم» سپس علم وجود داشته باشد که واجب نیست زید و بکر که عالم هستند هر دو إکرام شوند، امّا چگونگی عدم وجوب إکرام هر دو را نمی‌دانیم، آیا اساساً لازم نیست زید و بکر إکرام شوند یا إکرام هر دو جمعاً واجب نیست؛ یعنی اگر یکی را إکرام کردیم إکرام دیگری واجب نیست؟

اگر از اساس از وجوب إکرام خارج باشند معنایش آن است‌ که عموم وجوب إکرام به نحو افرادی تخصیص خورده است، امّا اگر در صورت إکرام زید، إکرام بکر واجب نباشد و بالعکس، می‌توان گفت این افراد در بعض از احوال از عموم وجوب إکرام خارج شده‌اند و به اصطلاح، تخصیص یا تقیید احوالی رخ داده است. اکنون باید دید در چنین جایی قاعده چه چیزی اقتضا می‌کند؟ آیا تخصیص به نحو افرادی است یا احوالی؟

قاعده آن است‌ که تخصیص احوالی باشد؛ یعنی به اندازه‌ای که یقین داریم از عموم خارج شده‌اند تخصیص می‌زنیم و دلیل ندارد بیش از آن قید بزنیم. فرض آن است ‌که «أکرم کلّ عالم» شامل زید و بکر می‌شود و ما اجمالاً می‌دانیم زید و بکر از این عموم یا اطلاق خارج شده‌اند امّا نمی‌دانیم خروج آنها به نحو اکثر است و إکرام هر دو واجب نیست یا خروج آنها احوالی است و اگر مثلاً ‌زید إکرام شود إکرام بکر واجب نیست، چنین تخصیصی أقل است و طبق قاعده می‌توان به عموم و اطلاق تمسک کرد و به مقدار قطعی از آن خارج شد که همان تخصیص احوالی است ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه پنجاه و هشتم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
عامل قساوت قلب
امام صادق(ع) فرمود: حضرت مسیح(ع) می‌فرمود: در چیزی غیر از ذکر خدا زیاد سخن مگویید، زیرا کسانی که در غیر ذکر خدا زیاده سخن می‌گویند، دل‌های آنها سخت است، اما نمی‌دانند.
کافی، ج2، ص114
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved