پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 3 مهر 1396
  • 2017 Sep 25
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 511
دیروز: 1001
ماه جاری: 2693
امسال: 168518
کل: 740392
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 24/11/1391 - 18:57
کد درس: 129 تعداد بازدید: 1006 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 56 ـ  یک‌شنبه  15/11/91

 نقد و بررسی محذور اثباتی در کلام بعض معاصرین

همان‌گونه که بیان شد، نزد عقلا فی‌الجمله مرسوم است که به‌واسطه‌ی رعایت غرض تسهیل، موالی عرفیه از أغراض الزامیه‌ی معلومه‌ی خود رفع ید می‌کنند و چنین امری عقلایی است.

بنابراین، کلّیت بیان شهید صدر رحمه الله محلّ اشکال است. علاوه بر آن فرضاً اگر در میان عقلا‌ هیچ‌گاه أغراض ترخیصیه رافع أغراض الزامیه نباشد، امّا از آنجا که می‌دانیم شارع در موارد متعدّدی تصریح کرده است که تسهیل بر عباد برای او مهم است، مانند: (يُريدُ اللهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُريدُ بِكُمُ الْعُسْر) یا روایتی مانند: «لَكِنْ بَعَثَنِي بِالْحَنِيفِيَّةِ السَّهْلَةِ السَّمْحَة» و نظایر این تعابیر، و نیز می‌دانیم در برخی از موارد، شارع غرض ترخیص را مقدّم داشته است، مانند قاعده‌ی طهارت که حتی بدون فحص جاری است، لذا توجّه به این نکات ما را متقاعد می‌کند که روش عامّ عقلا همیشه از جانب شارع رعایت نشده است و ما باید آنچه از شارع رسیده است را أخذ کنیم، لامحاله اگر فرضاً اطلاق یا عمومی وجود داشت که اطراف علم إجمالی را شامل می‌شد باید أخذ شود و با این زمینه‌ی شرعی، قرینه‌ی لبیّه‌ی مذکور اثری نخواهد داشت.

بیان دوم در محذور اثباتی

شهید صدر رحمه الله در بیان این محذور می‌فرماید:  أدلّه‌ی اصول شرعیه از اساس به گونه‌ای نیست که شامل تمام اطراف علم إجمالی بشود. آری، هر طرف به تنهایی می‌تواند مشمول أدلّه‌ی اصول قرار گیرد چون علم به غرض الزامی در خصوص آن نداریم، امّا همه‌ی اطراف این‌گونه نیست؛ زیرا علم به غرض الزامی در آنها وجود دارد و در حقیقت أدلّه از چنین شمولی قاصر است؛ زیرا تعبیراتی مانند «رُفِعَ ما لا یَعْلَمون»، «مَا حَجَبَ‏ اللهُ‏ عِلْمَهُ‏ عَنِ الْعِبَادِ فَهُوَ مَوْضُوعٌ عَنْهُم‏»، «النّاس‏ فِي‏ سَعَةٍ مَا لَا يَعْلَمُون»  و ... دلالت دارند آنچه در غایت برائت مأخوذ است علم است و علم به حسب سیاق در این أدلّه اعمّ از علم إجمالی و تفصیلی به غرض الزامیه است. لذا این موارد، مشمول أدلّه‌ی مذکور نخواهد بود.

اگر تمام اطراف علم إجمالی را مدّ نظر قرار دهیم می‌دانیم غایت محقّق شده است هرچند اجمالاً و سیاق أدلّه بیش از آن اقتضا نمی‌کند که اگر غرض الزامی معلوم نبود ولو اجمالاً، ترخیص وجود دارد.

پس با این استظهار عرفی از سیاق أدلّه اگر غرض الزامی حتی اجمالاً معلوم بود برائت جاری نمی‌شود ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه پنجاه و ششم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved