پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 3 مهر 1396
  • 2017 Sep 25
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 557
دیروز: 1001
ماه جاری: 2739
امسال: 168564
کل: 740438
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 24/11/1391 - 18:58
کد درس: 128 تعداد بازدید: 1021 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 55 ـ  ‌شنبه 14/11/91
 

نقد و بررسی کلام مرحوم نائینی

موضوع معصیت قطعی چه نوع وصولی است؟ آیا وصول به علم تفصیلی نیاز است یا وصول إجمالی کافی است؟ تمام نکته در این مطلب است؛ می‌دانیم تکلیف واصل به علم تفصیلی قابل ترخیص نیست زیرا چنین عملی لغو است، امّا حکمی که به نحو تفصیل واصل نشده و إجمالاً واصل شده است عقلاً و ثبوتاً چه مانعی وجود دارد مولا از باب تسهیل با اجرای برائت از لزوم امتثال حکم رفع ید کند؟

چنین چیزی گاهی در عرفیات واقع می‌شود که در عین فعلیت حکم، اگر آن حکم مشتبه شود از حکم رفع ید می‌شود؛ مثلاً‌ پدری به فرزندش دستور می‌دهد که فلان کتاب را از کتاب‌خانه بیاور و اگر نتوانستی آن کتاب را تفصیلاً شناسایی کنی از الزام به آوردن کتاب صرف‌نظر می‌کنم، چنین کاری ترخیص در معصیت نیست بلکه رفع ید از حکم در صورت مشتبه شدن فرد کتاب است و همان ملاک جمع حکم ظاهری و واقعی که در شبهات بدویه ذکر شده است در ما نحن فیه نیز إعمال می‌گردد.

بنابراین کلام محقّق نائینی رحمه الله ناتمام است و ترخیص در معصیت رخ نمی‌دهد، بلکه ترخیص در ترک تکلیف واصل به علم إجمالی است و این ترخیص عقلاً محذور ندارد بلکه ترخیص در حکم واصل به علم تفصیلی محذور دارد.

بیان محقّق عراقی رحمه الله در علّت تامّه بودن علم إجمالی در حرمت مخالفت قطعیه

محقّق عراقی رحمه الله معتقدند اساساً نمی‌توان تصوّر کرد فرقی میان علم إجمالی و تفصیلی در منجّزیت وجود دارد؛ به دلیل آنکه ابهام از ناحیه‌ی علم إجمالی در خصوصیاتی است که دخلی در به عهده آمدن تکلیف ندارد و إجمالی که در مورد علم إجمالی وجود دارد نقشی از حیث اشتغال ذمّه به تکلیف یا عدم آن ندارد ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه پنجاه و پنجم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved