پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 2 آبان 1396
  • 2017 Oct 24
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 220
دیروز: 1413
ماه جاری: 1632
امسال: 205536
کل: 777410
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 23/11/1391 - 10:14
کد درس: 126 تعداد بازدید: 1151 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی92-1391
جلسه‌ی پنجاه و سوم؛ ‌شنبه 14/11/1391

اشکال فاضل قطیفی و محقق اردبیلی نسبت به دلالت فقره‌ی سوم روایت بر جواز شراء مال خراج

این اشکال را فاضل قطیفی در رساله‌ی ردیه‌اش بر کتاب محقق کرک قدس سرهما ذکر کرده است. محقق کرکی قدس سره مانند اکثر فقهاء قائل بودند که تصرّف در خراج به نحوی که تقریب شد، در زمان غیبت و حتّی در زمان حضور امام علیه السلام جایز است. به همین دلیل در زمانی که در نجف اشرف حضور داشتند، حاصل یکی از قریه‌های خراجیه را در اختیار گرفته و صرف امور شرعیه می‌کردند.

محقق کرکیقدس سره که در علم، عمل، تدبیر و سیاست از نوادر عالم تشیّع است و این تشیّعی که با معرفت در ایران پایه‌گذاری شده، اصل آن به برکت ایشان است؛ چون وقتی شاه اسماعیل صفوی مسلّط شد،‌ دنبال کسی می‌گشت که بتواند عقائد و فقه شیعه را در میان مردم مستحکم کند، لذا محقق کرکی را دعوت کرد و ایشان هم چون مصلحت می‌دیدند، تشریف آوردند و شیخ الاسلام شدند و شروع به بسط تشیّع از لحاظ اعتقادی و عملی کردند و قدرت عجیبی پیدا کردند که تا زمان شاه طهماسب ادامه داشت، تا آن‌جا که شاه طهماسب در نامه‌اش می‌نویسد «أنّ معزول الشيخ لا يستخدم و منصوبه لا يعزل» و نوشت حقیقتاً ایشان حاکم است.

ایشان با این شخصیت عظیم علمی، عملی، تدبیر و مدیریت، طبق نظر خودشان ـ که مطابق با فتوای اکثر فقهای شیعه نیز هست ـ قائل به حلّیت تصرّف در مال خراج شده‌اند، ولی شیخ دیگری به نام ابراهیم بن سلیمان القطیفی با ایشان در این مسأله درافتاده و فریاد راه انداخته که این‌ها حرام است، این اموال را نباید به مردم داد و ...، در حالی که درست نبود این‌طور رفتار کند. بله، ‌در حدّ ارشاد جاهل براساس فکر خودشان لازم بود، امّا وقتی محقق کرکی به این نتیجه نرسید، عند الله معذور است.

محقق کرکی قدس سره رساله‌ای به نام «قاطعة ‌اللجاج فی تحقیق حلّ الخراج» تألیف می‌کند و ظاهراً از کسی اسم نمی‌برد، ولی فاضل قطیفی قدس سره در رساله‌ی ردّیه‌اش به نام «السراج الوهاج لدفع عجاج قاطعة اللجاج» با یک تندیی مطالب محقق کرکی را ردّ می‌کند. از جمله در مورد دلالت فقره‌ی سوم صحیحه‌ی ابی عبیدة الحذاء بر جواز شراء مال خراج بر محقق کرکی قدس سره اشکال کرده و محقق اردبیلی قدس سره بنا به نقل شیخ نیز آن را پذیرفته است و آن این‌که:

مراد از «القاسم» در روایت، قاسم به معنای تقسیم کننده در مقاسمه و خراج که از طرف سلطان جور مأمور باشد نیست، بلکه مراد قاسم به معنای لغوی است که در این‌جا ـ به قرینه‌ی «وَ يَأْخُذُ حَظَّهُ» که دلالت می‌کند آن‌چه اخذ می‌کند، حقّش است ـ کسی است که عقد مزراعه با او انجام داده‌اند ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه پنجاه و سوّم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترينِ مردمان
امام سجّاد علیه السّلام: مردمان زمان غيبت كه به امامت او (مهدى) معتقد و منتظر ظهورش باشند، بهترينِ مردمان هستند ؛ زيرا خداوند به اندازه‌اى به آنان فهم و خِرد و شناخت داده كه غيبت در نزد آنها به منزله مشاهده است و مردم آن زمان را مانند كسانى كه در مقابل پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به جهاد پرداخته باشند، قرار داده است.
الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۵۴ ح ۱۸۸
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved