پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 1 تير 1397
  • 2018 Jun 22
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 632
دیروز: 3786
ماه جاری: 631
امسال: 158731
کل: 1129712
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 24/11/1391 - 19:48
کد درس: 122 تعداد بازدید: 1039 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 52 ـ شنبه 7/11/91

 علیّت علم اجمالی و عدم آن نسبت به موافقت قطعیه بنابر مسلک قبح عقاب بلا بیان

دانستیم که علم اجمالی قطعاً با ظن و شکّ بدوی تفاوت دارد و اگر قائل به قاعده‌ی قبح عقاب بلابیان شویم علم اجمالی مانع از جریان قاعده نسبت به مخالفت قطعیه است.

به تعبیر دیگر با وجود علم اجمالی، مخالفت قطعیه نسبت به معلوم بالإجمال جایز نیست؛ زیرا معلوم است تکلیفی وجود دارد، در نتیجه مخالفت با آن به معنای عصیان است که عقل اجازه‌ی آن‌ را نمی‌دهد.

اکنون این بحث مطرح است که آیا با وجود علم اجمالی، علاوه بر حرمت مخالفت قطعیه آیا وجوب موافقت قطعیه یا لزوم احتیاط نیز ثابت است یا خیر؟ به تعبیر دیگر با وجود علم اجمالی در هیچ‌یک از اطراف علم اجمالی قبح عقاب بلابیان جاری نیست بلکه جای قاعده‌ی اشتغال است.

در این مسئله سه مبنا وجود دارد:

الف) علم إجمالی فی‌نفسه و به خودی خود علت وجوب موافقت قطعیه است و کافی است تا مکلّف احتیاط کند.

ب) برخی معتقدند علم اجمالی فی‌نفسه علت وجوب موافقت قطعیه نیست و اگر قائل به لزوم احتیاط می‌شویم با استعانت از یک بیان اضافی است، که درباره‌ی آن سخن خواهیم گفت.

ج) تفصیل نسبت به موارد، که در ادامه بیان خواهد شد.

 

قول اوّل: علم اجمالی علت تامّه‌ی لزوم احتیاط

غیر واحد من الأعاظم، طرفدار این قول هستند که علم اجمالی بنفسه کافی در وجوب موافقت قطعیه است همانند اینکه در حرمت مخالفت قطعیه کافی است. بنابراین اگر کسی علم پیدا کند که یکی از دو إناء نجس است، همان‌گونه که نمی‌تواند هر دو إناء را بنوشد زیرا مخالفت قطعیه حرام است، نمی‌تواند یکی از دو إناء را بنوشد به دلیل آنکه موافقت قطعیه نیز واجب است و تا احتیاط در دو طرف نکند موافقت قطعیه حاصل نمی‌شود.

چرا علم اجمالی چنین اقتضایی دارد و به اصطلاح، علت تامّه‌ی وجوب موافقت است؟ بیان‌های متعدّدی ارائه شده است که به بررسی مهم‌ترین آنها می‌پردازیم ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه پنجاه و دوّم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
عقل مهار نادانی است
پيامبر گرامی اسلام (ص): عقل، بازدارنده از جهل است و نفْس، به سانِ پليدترين چارپاست كه اگر مهار نگردد، سرگردان مى‌شود. پس عقل، مهار نادانى است.
تحف العقول، ص 15
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1397 Qommpth.ir All Rights Reserved