پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 30 فروردين 1398
  • 2019 Apr 19
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 2032
دیروز: 2530
ماه جاری: 62718
امسال: 62718
کل: 1684130
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 29/10/1397 - 14:41
کد درس: 1177 تعداد بازدید: 223 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 98-1397
جلسه چهل و نهم؛ سه‌شنبه 11/10/1397

اشکال پنجم: مقصود از علماء، خصوص علمای عصر ظهور و پاسخ آن

اشکال دیگری که در بعض کلمات آمده و برخی هم به پاسخ آن پرداخته‌اند آن است که مراد از «الْعُلَمَاءِ بِاللَّه» خصوص علمای عصر ظهور می‌باشد و معنای روایت آن است که اگر شما آن کارها را انجام نمی‌دادید و به وظیفة خود عمل می‌کردید و ولایات غصب نمی‌شد و غیر ما ولیّ نمی‌شد، ما این ولایات را به شما علماء اعطاء می‌کردیم و شما نائب ما می‌شدید. پس حضرت به نحو قضیة شرطیه بیان فرمودند که اگر شما این کار را می‌کردید، ما هم چنین می‌کردیم، امّا چون این شرط محقّق نشد، جزایش هم محقّق نشده است. پس معلوم می‌شود این روایت مخصوص زمان ظهور است و شامل عصر غیبت نمی‌شود.

این اشکال هم وارد نیست؛ زیرا اینکه روایت می‌فرماید حضرت علماء را برای تصدّی این ولایات نصب می‌کردند، از این جهت نبوده که بخواهند مثلاً به آنها رشوه بدهند، بلکه به این خاطر است که علماء برای تصدّی این ولایات ذی حق هستند به جهت آن قاعدة کلّی که «أنَّ مَجَارِيَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكَامِ عَلَى أَيْدِي الْعُلَمَاءِ بِاللَّهِ‏ الْأُمَنَاءِ عَلَى حَلَالِهِ وَ حَرَامِهِ». این قاعدة کلّی بیان می‌کند منزلت علماء و جایگاه آنها چنین است که تمام امور و احکام باید از مجرای آنها باشد، منتها چون علماء به وظیفة خود عمل نکردند، آن جایگاه و منزلت از آنها گرفته شد؛ یعنی به خاطر عدم قیام به حق و به خاطر اختلافاتی که داشتند، نتوانستند آن ولایت اصلی را که قائم به معصوم علیه السلام است حفظ کنند. و در ادامه هم فرمودند اگر الان به وظیفة خود عمل کنید، دوباره به جایگاه و منزلت خود برمی‌گردید و نفس امور دوباره به شما برمی‌گردد و از شما صادر می‌شود. لذا این روایت بیان می‌کند مقام و منزلت علماء در هر عصری چنین است و اختصاص به عصر حضور یا ظهور ندارد.

از ما سبق این مطلب هم روشن شد که این منزلت و ولایتی که برای علماء وجود دارد، در طول منزلت و ولایت ائمه علیهم السلام است، لذا اگر امام علیه السلام عالمی را عزل یا نصب فرمودند، کسی توهم نکند آن عزل و نصب نافذ نیست، بلکه نافذ است و از آن کشف می‌شود عالمی که عزل شده، عالمی نبوده که صلاحیت این ولایت را داشته باشد و یا اینکه موقعیتی نبوده که او متصدّی شود.

اشکال ششم: «روایت در مقام إخبار، نه إنشاء جعل ولایت» و پاسخ به آن

اشکال دیگری که در اینجا مطرح شده‌ و نظیرش قبلاً‌ هم گذشت، آن است که حضرت در این روایت در مقام إخبار بودند، نه إنشاء جعل ولایت.

جواب این اشکال هم روشن است و همانطور که گفتیم حتّی اگر حضرت در مقام إخبار هم باشند، مانعی در استدلال به روایت وجود ندارد؛ زیرا اگر روایت إخباری باشد که در مقام إنشاء است، استدلال خیلی روشن است و حضرت با عبارت «ذَلِكَ بِأَنَّ مَجَارِيَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكَامِ عَلَى أَيْدِي الْعُلَمَاءِ بِاللَّه» این منصب را برای علماء جعل کرده‌اند.

و اگر حضرت در مقام إخبار واقعی باشند، باز وقتی خبر می‌دهند که این منزلت و جایگاه برای علماء است، به دلالت التزامی می‌فهمیم که اگر احتیاج به نصب هم داشته باشد چنین نصبی در قبل اتفاق افتاده است. به تعبیر دیگر از آنجا که إخبار حضرت مطابق واقع است، لذا کشف می‌کنیم علماء برای چنین جایگاه و منزلتی منصوب شده بودند.

4. تمسّک به روایت «علماءُ اُمّتی کأنبیاءِ بنی اسرائیل»

 روایت دیگری که به نقل مرحوم شیخ قدس سره به آن برای اثبات ولایت فقیه تمسّک شده است، روایتی است که می‌فرماید: «عُلَمَاءُ أُمَّتِي‏ كَأَنْبِيَاءِ بَنِي‏ إِسْرَائِيل». 

تقریب استدلال به این روایت چنین است: همان‌طوری که أنبیاء بنی اسرائیل متصدّی تعلیم مردم و ابلاغ احکام الهی بودند، حداقل عده‌ای از ایشان متصدّی امور اجتماع و تنظیم امور حسبیه ـ هم امور جزئیة اجتماعیه و هم امور کلان اجتماعی ـ بوده‌اند، مانند حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه السلام و بعض انبیاء دیگر، لذا وقتی روایت می‌فرماید علماء اُمت پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله مانند انبیاء بنی اسرائیل هستند، استفاده می‌شود که برای علماء هم جعل منصب ولایت شده است.

بررسی استدلال به روایت «علماءُ اُمّتی کأنبیاءِ بنی اسرائیل»

استدلال به این روایت باید از دو جهت سندی و دلالی مورد بررسی قرار گیرد.

الف: بررسی سند روایت

از جهت سندی می‌گوییم این روایت با این تعابیر ـ خصوصاً نقلی که می‌گوید «علماءُ اُمّتی أفضل مِن أنبیاءِ بنی اسرائیل» ـ در هیچ یک از مجامع اصلی روایی شیعه نیامده است، کما اینکه صاحب وسایل قدس سره در الفوائد الطوسیّه می‌گوید: به یاد ندارم أحدی از محدّثین شیعه در کتب معتمده‌ این روایت را نقل کرده باشند،‌ هرچند بعض متأخرین از علماء شیعه در غیر کتب حدیثی آن را نقل کرده‌اند. همچنین این روایت در مجامع اصلی روایی عامّه هم نیامده است. بله، در بعض کتب دست دوم و سوم آنها آمده است، منتها عده‌ای از خود عامّه گفته‌اند این خبر، موضوع و جعلی است ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه چهل و نهم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهره‌گيرى مردم از امام در زمان غيبت
پيامبر خدا (ص) در پاسخ به اين سؤال كه: آيا شيعه در زمان غيبت قائم عليه السلام، از وجود او بهره مند مى‌شود؟، فرمود: آرى، سوگند به آن كه مرا به پيامبرى برانگيخت، آنان از وجود او بهره مند مى‌شوند و در روزگار غيبتش از نور ولايت او پرتو مى‌گيرند، همچنان كه مردم از خورشيدِ نهان در پسِ ابر، بهره‌مند مى‌شوند.
بحار الأنوار، ۵۲/۹۳/ ۸
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1397 Qommpth.ir All Rights Reserved