پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 30 تير 1398
  • 2019 Jul 21
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1312
دیروز: 1827
ماه جاری: 71201
امسال: 272729
کل: 1894141
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 13/10/1397 - 16:27
کد درس: 1172 تعداد بازدید: 395 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 98-1397
جلسه چهل و چهارم؛ دوشنبه 3/10/1397

بیان کردیم ائمه علیهم السلام در زمان غیبت، کسی را به عنوان شخصی برای تصدّی ولایت عامة مسلمین نصب نکرده‌اند، لامحاله این نصب باید با اوصاف باشد و سه شرط کلّی برای کسی که متصدّی این منصب می‌شود را بیان کردیم و الان در صدد بررسی اوصاف جزئی‌تری هستیم که در روایات ذکر شده است. قبل از اینکه وارد بررسی این روایات شویم، عبارتی از امیرالمؤمنین علیه السلام از نهج ‌البلاغه می‌خوانیم که کأنّ حضرت به یک امر ارتکازی و مقبول عند المسلمین اشاره می‌کنند و مطالبی را در رابطة با والی بیان می‌کنند. این روایت چنین است:

وَ قَدْ عَلِمْتُمْ أَنَّهُ لَا يَنْبَغِي‏ أَنْ‏ يَكُونَ‏ الْوَالِي‏ عَلَى الْفُرُوجِ وَ الدِّمَاءِ وَ الْمَغَانِمِ وَ الْأَحْكَامِ وَ إِمَامَةِ الْمُسْلِمِينَ الْبَخِيلُ فَتَكُونَ فِي أَمْوَالِهِمْ نَهْمَتُهُ وَ لَا الْجَاهِلُ فَيُضِلَّهُمْ بِجَهْلِهِ وَ لَا الْجَافِي فَيَقْطَعَهُمْ بِجَفَائِهِ وَ لَا الْحَائِفُ لِلدُّوَلِ فَيَتَّخِذَ قَوْماً دُونَ قَوْمٍ وَ لَا الْمُرْتَشِي فِي الْحُكْمِ فَيَذْهَبَ بِالْحُقُوقِ وَ يَقِفَ بِهَا دُونَ الْمَقَاطِعِ وَ لَا الْمُعَطِّلُ لِلسُّنَّةِ فَيُهْلِكَ الْأُمَّة.

همانا شما دانستيد كه سزاوار نيست والی بر فروج، دماء، غنيمت‏ها و احكام مسلمين، انسان بخیل باشد تا در اموال آنها حريص گردد، و نیز نادان لياقت ولایت و رهبرى را ندارد تا با نادانى خود مسلمانان را به گمراهى كشاند، و ستمكار نيز نمى‏تواند رهبر مردم باشد تا با ستم، حق مردم را غصب و عطاهاى آنان را قطع كند، و نه كسى كه در تقسيم بيت المال عدالت ندارد؛ زيرا در اموال و ثروت آنان حيف و ميل مى‏كند و گروهى را بر گروهى مقدّم مى‏دارد. و کسی که در قضاوت رشوه می‌گیرد نمى‏تواند امام باشد؛ زيرا با رشوه گرفتن، حقوق مردم را پايمال و حق را به صاحبان آن نمى‏رساند و از اجرای حدود الهی جلوگیری می‌کند. و آن كسی كه سنّت پيامبر صلّی الله علیه وآله را تعطیل مى‏كند لياقت رهبرى ندارد؛ زيرا امّت اسلامى را به هلاكت مى‏كشاند.

این روایت جامع بسیاری از شرایط والی و حاکم است و بیان می‌کند والی نباید بخیل، نادان، ستمکار، غیر عادل، رشوه خوار و کسی باشد که سنّت رسول الله صلّی الله علیه وآله را تعطیل کرده و احکام اسلام را جاری نمی‌کند.

روایات خاصه دالّ بر ولایت

قبلاً اشاره کردیم مرحوم شیخ قدس سره بین روایاتی که مربوط به اعطای ولایت به پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله و ائمة معصومین علیهم السلام به نحو استقلال بالتصرّف است و بین روایاتی که بیان می‌کند إذن ائمه علیهم السلام لازم است و مردم استقلال بالتصرّف بدون إذن ندارند، تفکیک کردند و آنها را به صورت جداگانه بحث کردند و در بحث ولایت فقیه نیز همین تفکیک را انجام داده‌اند. امّا ما بیان کردیم این روایات از یک وادی هستند و هر دو ولایت، از یک منبع سرچشمه می‌گیرند، منتها محدودة ولایت فرق می‌کند. بدین جهت نیاز نیست در دو مرحله بحث کنیم ـ کما اینکه مرحوم نائینی قدس سره نیز به این مسئله توجه داده‌اند ـ لذا ما روایاتی را که مناسب باب است به صورت یکجا ذکر می‌کنیم.

به هر حال غرض اصلی از این بحث، اثبات ولایت عامه است برای افراد یا گروهی در زمان غیبت و عدم حضور امام علیه السلام. آنچه از روایات سابق اثبات کردیم این بود که وجود والی و حاکم، لابدّمنه است و چاره‌ای جز آن نیست. منتها اینجا درصدد بررسی این مطلب هستیم که آیا در روایات، افراد و گروه خاصّی برای ولایت تعیین شده‌اند یا اینکه بالخصوص کسی تعیین نشده است؟ اگر بالخصوص کسی تعیین نشده باشد، به همان عمومات و شرایطی که در آنها ذکر شده بود اکتفاء می‌کنیم؛ یعنی می‌فهمیم وجود والی لابدّ‌منه است و این شرایط عامّه را هم باید داشته باشد و لعل کسی بگوید بیش از این مقدار لازم نیست. ممکن هم هست گفته شود بیش از این لازم است و قبلاً متعرض این بحث شدیم و بعداً هم بدان می‌پردازیم إن شاء الله.

به هر حال اگر از این روایات معلوم شود ائمه علیهم السلام بالخصوص گروهی و افرادی را تعیین فرموده‌اند، به آن اخذ می‌شود، امّا ممکن است از این روایات یا بعض آنها نتوانیم اعطای ولایت را بفهمیم، منتها بررسی این روایات باز از این جهت مفید است که شرایط جزئی‌تری برای والی از آنها استفاده می‌شود. بنابراین بررسی این روایات از دو جهت ممکن است مفید باشد؛ جهت اوّل اینکه ممکن است بعض آنها بالخصوص دلالت داشته باشد که ائمه علیهم السلام گروه خاصی مثلاً فقهاء را به عنوان نائب خود قرار داده‌اند. جهت دوم اینکه اگر دلالت بر تعیین گروه خاصی نداشته باشد، حداقل بعض شرایط والی از آنها استفاده می‌شود. این روایات عبارتند از ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه چهل و چهارم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
جوان و ترك تحصيل علم
امام صادق عليه السلام: دوست ندارم جوان شما را جز در دو حال ببينم: دانشمند يا دانش آموز؛ زيرا اگر چنين نباشد كوتاهى كرده و چون كوتاهى كند، ضايع گشته و چون ضايع گردد، گنهكار باشد و چون گنهكار باشد، سوگند به آن كه محمّد را بحقّ برانگيخت، در آتش جاى گيرد.
كنز العمّال، ۱۰۲۳۳
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1397 Qommpth.ir All Rights Reserved