پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 19 آذر 1397
  • 2018 Dec 10
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 838
دیروز: 1656
ماه جاری: 35000
امسال: 445006
کل: 1415987
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 12/9/1397 - 13:41
کد درس: 1156 تعداد بازدید: 13 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 98-1397

جلسه بیست و هشتم؛ دوشنبه 5/9/97

خلاصه و جمع‌بندی مطالب پیرامون ولایت تکوینی

خلاصة آنچه تا کنون در مبحث ولایت تکوینی بیان کردیم این شد که ولایت تکوینی، بالذات مختصّ ذات باری تعالی است که خالقِ زمین و آسمان و ربّ السّماوات و الارض است و همه‌ چیز مستمدّ به مدد خداوند و وابستة به اوست. همچنین بیان کردیم خداوند متعال براساس مصالحی که خود به آن آگاه‌تر است، این ولایت را هرچند فی‌الجمله به انبیاء و اوصیاء آنها علیهم السلام لاسیّما پیامبر اعظم صلّی الله علیه وآله و ائمة معصومین علیهم السلام عنایت فرموده است. همچنین به اولیاء الهی که نه نبیّ هستند و نه وصیّ، فی‌الجمله این ولایت داده شده است.

سپس تذکّر دادیم که باید مواظب بود [نسبت به تمام کسانی که دارای ولایت تکوینی از جانب ذات أقدس الهی هستند] گرفتار تفویض و غلوّ بأنواعه نشویم. همچنین این مطلب را تذکّر دادیم که گاهی مواقع تصرّفات و امور خارق العاده‌ای که از بعضی افراد دیده می‌شود، از طریق طهارت نفس و تقوا حاصل نشده است، بلکه از طریق نفوس شریره و بعض ریاضت‌ها و اعمال غیر ‌شرعیّه حاصل شده است؛ چنانچه شواهد آن را از آیات شریفه و روایات مبارکه ذکر کردیم و تجربه هم نشان داده است بعض افرادی که حتّی بویی از شرع نبرده‌ و بلکه ضدّ شرع هم بوده‌اند، فی‌الجمله دارای تصرّفاتی بوده‌اند.

و بلکه بالاتر، بیان کردیم هستند کسانی که به ظاهر اهل شرع هستند و اظهار پایبندیِ صد در صد به شرع مقدّس می‌کنند و چه‌بسا اصرار هم داشته باشند که ما چنین هستیم و اهل بکاء و خشوعِ در عبادت و اعراض از دنیا هم باشند و فی‌الجمله دارای تصرّفاتی هم باشند، امّا چه‌بسا وقتی در افکار، عقاید و اعمال آنها دقت ‌شود معلوم می‌شود پایبند به شرع نیستند، و تصرّفات و قدرت‌های آنها از طریق ضلالت، گمراهی و ایحاء شیطان است، هرچند در لایه‌های ظاهری مشهود نباشد و بلکه ضد آن مشهود باشد. کما اینکه روایت می‌فرمود: «مَنْ‏ عَمِلَ‏ فِي‏ بِدْعَةٍ خَلَّاهُ الشَّيْطَانُ وَ الْعِبَادَةَ وَ أَلْقَى عَلَيْهِ الْخُشُوعَ وَ الْبُكَاءَ»؛ یعنی کسی که در بدعتی عمل کند، شیطان او را به همراه عبادتش رها می‌کند تا به خیال خودش خالصانه خدا را عبادت کند و خشوع و بکاء هم به او القاء می‌کند و گاهی تا حدّی پیش می‌رود که حتّی خود شخص هم فریب می‌خورد و باور می‌کند که تقرّب الی الله پیدا کرده است و چه‌بسا صداها و نداهایی هم دریافت کند و چیز‌هایی را هم ببیند و حتّی ممکن است به نحو جزئی و به واسطة بعض ریاضت‌ها و دستورات خاص، بعض چیزهای به ظاهر مقدّس و نورانی به او داده شود، امّا هیچ‌کدام اینها دلالت بر حقّانیت او و راهش نمی‌کند، بلکه چون راهش غلط است، چه‌بسا این امور حاکی از آن باشد که نفوس شریره و نیروهای خبیثه، این کارها و تصرّفات را انجام می‌دهند و یا به نوعی در پدید‌ آمدن آنها دخالت دارند.

به هر حال در نهایت، همانطور که علماء و عرفای از علماءِ شامخین که اهل حق هستند و مطالب را درست می‌فهمند و نیز کسانی که اهل این وادی هستند گفته‌‌اند، برگشت نهایی و ارزیابی این امور، تنها به عقل و شرع است و چیز دیگری معیار نیست، لذا اگر کسی از محدودة عقل و شرع خارج شد، نباید کار او را توجیه کرد، بلکه بدون هیچ شبهه‌ای راه او غلط است. حتّی کسانی از علماء عامّه که در عالم خود اهل این مسائل بودند، وقتی دیدند تناقض‌هایی در این دریافت‌های غیر عادی پیدا می‌شود ـ به گونه‌ای که یکی افراد را به سمت خود جذب می‌کند و دیگری که ضدّ اوست نیز افراد را به سوی خود جذب می‌کند تا آنجا که گاهی یکدیگر را تکفیر می‌کنند و ... و خیلی وقت‌ها این تناقض‌ها به خاطر دریافت‌هایی است که دارند نه اینکه بازی و خدعه باشد ـ لذا آنها هم به این نتیجه رسیدند که معیار فقط، عقل و شرع است و هیچ‌چیز دیگری نمی‌تواند معیار باشد.

بنابراین اینکه گاهی گفته می‌شود فلان چیز درک عشق است و غیر از عقل می‌باشد، اینها القائات شیطان است و هیچ‌وقت دل نمی‌تواند ضدّ عقل باشد. بله، دل ممکن است فراتر از عقلِ اصطلاحی چیزی را درک کند، ولی نمی‌تواند ضدّ آن باشد، حتّی مثل غزالی و صاحب تمهید و شارحش و امثال آنها تصریح کرد‌ه‌اند که «لا یجوز فی طور الولایة ما یقضی العقل باستحالته»؛ یعنی در طور ولایت، چیزی نمی‌تواند مناقض عقل باشد، به گونه‌ای باشد که عقل آن را محال بداند؛ مثلاً کسی نمی‌تواند شهود کند که دو ضربدر دو پنج می‌شود یا سه ضربدر سه، ده می‌شود، اینها معقول نیست و محال هستند ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه بیست و هشتم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
از خودمان شروع كنيم
اميرمؤمنان (ع) فرمود: هركس خود را پيشواى مردم قرار دهد، پيش از آموختن ديگران، به آموزش خود بپردازد، و بايد تربيت كردنش با سيرت و رفتارش، پيش از تأديب به زبانش باشد. آن كس كه معلم و مربّى خويشتن است، سزاوارتر است به احترام، از آنكه معلم و مربّى مردم است.
نهج البلاغه، حكمت 73
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1397 Qommpth.ir All Rights Reserved