پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 24 آذر 1396
  • 2017 Dec 15
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 218
دیروز: 1900
ماه جاری: 27934
امسال: 265147
کل: 837021
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 24/11/1391 - 19:45
کد درس: 115 تعداد بازدید: 1063 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 51 ـ سه شنبه 3/11/91

فرمایش محقّق عراقی در مبنای سوم

محقّق عراقی در مقام توضیح مبنای سوم ابتدا این نکته را مورد پذیرش خود قرار می‌دهد که متعلّق علم اجمالی به نوعی دارای کلّیت است و آن ‌را فی‌ا‌‌لجمله جامع بین طرفین می‌داند و دلیل آن‌ را نیز بداهت می‌داند؛ زیرا بدیهی است که دو خصوصیت از متعلّق علم اجمالی خارج است و لامحاله نوعی کلّیت خواهد داشت، امّا ایشان معتقدند این کلّیت و جامعیت بین اطراف، نظیر جامعیت طبیعی در حیّز تکالیف نیست؛ یعنی به عنوان مثال اگر حاکم بگوید: «أکرم العلماء» طبیعیِ إکرام عالم تحت تکلیف قرار گرفته است و قابلیت تطبیق بر افراد متعدّد را دارد امّا در علم اجمالی چنین جامعیتی وجود ندارد و به تعبیر محقّق عراقی متعلَّقِ علم اجمالی، جامع بما هو حاکٍ و مرآةٌ عن الخصوصیة المردّدة فی نظر الحاکم است.

پس جامع موجود در علم اجمالی، جامع بحیاله و بما أنّه حاکٍ عن منشائه نیست بلکه جامعی است که مرآه برای خصوصیت است البتّه خصوصیت مردّده.

در نتیجه نسبت این جامع از خصوصیت مردّد با منطبقٌ علیه آن، نسبت کلّی به افرادش نیست بلکه نسبت اجمال به تفصیل است یا نسبت مبهم است به واضح، به گونه‌ای که اگر آن اجمال و ابهام زدوده شود جامع مذکور منطبق بر فرد مِن قَرنِه إلی قَدَمِه می‌شود، به خلاف سایر جامع‌ها که انطباق آنها بر افراد به تمامه نیست بلکه انطباق آنها بر جزء تحلیلی افراد است.

در نهایت محقّق عراقی نتیجه می‌گیرند که آنچه معلوم بالإجمال است همان خصوصیت مبهمه است و مانعی از نام‌گذاری آن به جامع نیست و لکن باید توجّه داشت این جامع، نظیر سایر جامع‌ها نیست که بحیاله متعلّق حکم باشد بلکه جامعی است که مرآة برای خصوصیت واقعیه‌ی مردّده است.

نقد و بررسی فرمایش محقّق عراقی در مبنای سوم

در بررسی فرمایش این محقّق بزرگوار به دو مطلب اشاره می‌کنیم:

همان گونه که از مطالب گذشته روشن شد می‌توان پذیرفت که گاهی علم اجمالی ما به نحوی است که حتی اگر رفع حُجب شود تمام خصوصیت را نمی‌تواند نشان دهد و چنین نیست که بر یک فرد دون دیگری متعیّناً منطبق شود. بنابراین فرمایش محقّق عراقی فی‌الجمله منقوض است.

کلام محقّق عراقی هرچند تا حدود زیادی با یافته‌های فطری انسان سازگار می‌باشد و انسان فی‌الجمله ادراک می‌کند که موارد علم اجمالی، منطبق با گفته‌های این محقّق است؛ یعنی آنچه که معلوم بالاجمال است فقط دارای اجمال است نه آنکه جامع فی نفسه معلوم باشد لذا اگر رفع حُجب گردد بر فرد منطبق می‌گردد، امّا به نظر می‌رسد که تحلیل مرحوم عراقی برای بیان مراد واقعی ایشان که با فطرت عقلی یافته‌اند کافی و وافی نمی‌باشد، لذا باید تحلیل دقیق‌تری از مسئله ارائه کرد.
 

براي دريافت متن کامل جلسه پنجاه و یکم اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved