پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 28 آبان 1397
  • 2018 Nov 19
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 464
دیروز: 2174
ماه جاری: 43500
امسال: 404521
کل: 1375502
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 18/7/1397 - 13:19
کد درس: 1136 تعداد بازدید: 86 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 98-1397

جلسه هفتم؛ شنبه 14/7/1397

ب: استدلال به روایاتی که بالفحوی دلالت بر ولایت أب دارند

مرحوم شیخ در ابتدای بحث فرمودند علاوه بر روایاتی که صریح یا کالصریح در ولایت أب بر ولد هستند، روایاتی وجود دارد که بالفحوی دلالت بر مطلب دارد. و همان‌طور که قبلاً توضیح دادیم، باید مراد شیخ قدس سره فحوای نظری باشد، و الا اگر مراد فحوای بیّن و مفهوم اولویتی باشد که همه بفهمند ـ مانند اولویتی که از کریمة (فَلاَ تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَ لاَ تَنْهَرْهُمَا) نسبت به ضرب والدین استفاده می‌شود ـ شایسته نبود شیخ این روایات را جدا ذکر کنند؛ چراکه چنین اولویتی خودش مدلول کلام است و مثل صریح در مطلب است.

به هر حال روایات متعددی وجود دارد که بیان می‌کند پدر ولایت بر نکاح صغیره دارد و اجماع هم بر این مطلب وجود دارد. آن وقت گفته‌اند وقتی در نکاح که مورد اهتمام خاص شارع است و به تعبیر روایت امر آن شدید است «أَمْرُ الْفَرْجِ شَدِيدٌ وَ مِنْهُ يَكُونُ الْوَلَدُ» پدر ولایت دارد، پس به طریق اولی نسبت به مال ولد که به این اهمیت نیست، پدر ولایت دارد و می‌تواند تصرفات معاملیه در آن مال برای خود طفل انجام دهد. کما اینکه در بحث فضولی اگر یادتان باشد، این استدلال ذکر شده بود که برخی گفته بودند وقتی نکاح فضولی با اجازه صحیح می‌شود، پس به طریق أولی یا لااقل به طریق مساوی، بیع فضولی هم باید با اجازه صحیح شود.

ما این استدلال را در بحث فضولی نپذیرفتیم و گفتیم ممکن است قضیة نکاح خصوصیتی داشته باشد که آن خصوصیت در بیع فضولی موجود نباشد. در ما نحن فیه هم نمی‌توانیم به این استدلال اکتفاء کنیم و بگوییم وقتی در نکاح که امرش شدید است و اهمیت زیادی دارد، پدر ولایت در تزویج صغیره دارد، پس معاملات بالمعنی الاخص به طریق أولی تحت ولایت أب است، هرچند برخی از بزرگانی که این بیان را در بحث فضولی نپذیرفتند، در ما نحن فیه آن را پذیرفته‌اند، امّا به نظر ما این بیان واقعاً قابل پذیرش نیست و فرقی بین این دو مبحث وجود ندارد و اگر کسی این بیان را آنجا نپذیرد، در ما نحن فیه هم نباید بپذیرد.

به هر حال همان جوابی که آنجا بیان کردیم، در اینجا هم می‌گوییم که لعل بدین جهت که نکاح در نزد شارع مقدس محبوب بوده، لذا اهتمام خاصی به تحقق آن داشته و دأب شارع این بوده که اسباب تحقق آن را تا حدّ امکان فراهم کند و حتّی تزویج طفل صغیر توسط پدر را اجازه داده است، امّا در باب معاملات که شارع چنین اهتمامی به تحقق آن نداشته، ممکن است معاملة پدر را اجازه نداده باشد.

بنابراین در ما نحن فیه ما این فحوا را به طور کلّی نمی‌پذیریم، هرچند برخی در اینجا بیانهایی ارائه داده‌اند امّا به نظر ما اصلاً وجهی ندارد، امّا در عین حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا نمی‌توان از روایات ولایت أب بر نکاح صغیره، به هیچ عنوان در بحث ولایت أْب بر اموال استفاده کرد؟

همان‌طور که قبلاً بیان کردیم، بعض این روایات دلالت بر مطلب داشت یعنی روایت عبید بن زراره، الا اینکه سند آن ناتمام بود ولی ببینیم آیا از باب قرائن حافه می‌توان به بعض دیگر این روایات استناد کرد یا خیر، و لعل در بعض این روایات نکته‌ای وجود داشته باشد که بتوان از آن استفاده کرد که پدر بر اموال ولد هم ولایت دارد ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه هفتم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
پایه و استواری دین
پيامبر خدا (ص): پايه و بنيان دين، معرفت به خدا، يقين و عقل سودمند، يعنى عقلِ بازدارنده از گناهان است.
كنز العمّال، ج3 ص381 ح7047
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1397 Qommpth.ir All Rights Reserved