پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 2 مهر 1396
  • 2017 Sep 24
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 705
دیروز: 1182
ماه جاری: 1886
امسال: 167711
کل: 739585
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 24/11/1391 - 19:42
کد درس: 112 تعداد بازدید: 979 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 48 ـ سه شنبه 26/10/91

 اشکال برخی بر کلام محقّق اصفهانی رحمه الله

برخی بر فرمایش محقّق اصفهانی رحمه الله چنین اشکال کرده‌اند که فرد مردّد در متن واقع وجود ندارد؛ زیرا واقع، تردید بردار نیست، امّا مانعی ندارد که از جهت علمی، تردید وجود داشته باشد و این تردید امری وجدانی است؛ مثلاً‌ شبحی از دور دیده می‌شود و مردّد می‌شویم که زید است یا عمرو، بنابراین تردید در عالم ذهن و متعلّق علم است و فرض آن است‌ که علم إجمالی نیز مربوط به خارج نیست؛ زیرا خارج، معلوم بالعرض است و خارج، معلوم ما نیست به دلیل آنکه لازمه‌اش انقلاب ذهن به خارج و یا بالعکس است و هر دو محال است.

پاسخ اشکال مذکور

آنچه که صحیح است آن است‌ که علم، امری ذهنی است و معلوم، قائم به همان علم ذهنی است نظیر قیام ماهیت به وجود. همان‌گونه که در هر عالمی از عوالم اگر ماهیتی موجود باشد بالإصالة وجود آن، موجود است و ماهیت به ‌واسطه‌ی وجود، موجود است معلوم نیز در رابطه با علم نسبتی مانند نسبت ماهیت به وجود دارد.

بنابراین معلوم، بدون وجود ذهنی معقول نیست و وجود نیز بدون تشخّص و تعیّن (حتی در ذهن) معقول نیست، پس تردید در معلوم صحیح نیست. در نتیجه حتی اگر گفته شود تنها در عالَم علم تردید وجود دارد نه در عالم خارج، باز نمی‌توان مشکل را حل کرد؛ زیرا ذهن نیز خود واقعیتی خارجی است و در رابطه با خارج و بالنسبة به آن، ذهن مقابل خارج قرار داده می‌شود و إلّا اگر فی‌نفسه به ذهن نگاه شود خود دارای وجود خارجی است و احکام وجود بر آن مترتب است.

علم که یک امر ذهنی است باید همراه با معلوم باشد و معلوم قائم به علم است (نظیر قیام ماهیت به وجود) لذا هر خصوصیتی برای وجود ذهنی در نظر گرفته شود باید برای معلوم نیز در نظر گرفته شود؛ زیرا علم و معلوم دو چیز نیستند بلکه تنها به دو حیثیت نگریسته شده‌اند.

بنابراین تردید در معلوم معنا ندارد و آنچه گمان می‌شود به صورت تردید وجدان می‌شود یک نظر بدوی و ابتدایی است و إلّا با تحلیل خواهیم دید که در مثال شَبَحی که از دور دیده می‌شود جامع بین زید و عَمرو معلوم است و نیز می‌دانیم این جامع، خارج از زید و عَمرو نیست و لذا تردیدی وجود ندارد بلکه دو علم وجود دارد، یک علم تفصیلی که همان جامع بین آن دو می‌باشد و علم دیگری که مشوب به جهل است و آن اینکه این معلوم بالإجمال یا  در ضمن زید است یا عَمرو ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه چهل و هشتم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved