پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 30 مرداد 1397
  • 2018 Aug 21
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1289
دیروز: 1179
ماه جاری: 43078
امسال: 253907
کل: 1224888
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 30/4/1397 - 14:44
کد درس: 1105 تعداد بازدید: 51 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت الله سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال دوازدهم ـ سال تحصیلی 95ـ94
جلسه 74 ـ سه‌شنبه 31/1/95

شبهه‌ی استصحاب تعلیقی در جریان استصحاب صحت و دفع آن

در اشکال به کلام شیخ رحمه الله بیان شد که ظاهراً مقصود اعلام از استصحاب صحت آن است که آیا در ادامه به واسطه‌ی عروض محتمل المانعیة، صحت اجزاء سابقه زائل شده است یا خیر؟ و این معنا از صحت را استصحاب می‌کنند و إلا صحت قبل از عروض محتمل المانعیة که قطعی است و  کسی در آن شک نمی‌کند و بدیهی است که قابل تشکیک نیست.

بنابراین بعد از عروض محتمل المانعیة می‌توانیم استصحاب صحت اجزاء سابقه را جاری کنیم. إلا اینکه در کلمات غیر واحدی آمده است که این استصحاب تعلیقی است؛ زیرا به این معناست که این اجزاء به گونه‌ای هستند که اگر سایر اجزاء و شرایط به آنها ضمیمه شوند کل محقق می‌شود؛ «لو انضم الی هذه الاجزاء سائر الاجزاء لتحقّق الکل» اما به نحوی که اشکال را تقریب کردیم، اشکال تعلیق وارد نمی‌شود.

توضیح بیشتر

اشکال تعلیق مربوط به جایی است که بخواهیم خود این حکم را استصحاب کنیم، مانند اینکه بیان شده باشد «العصیر العنبی اذا غلی یحرم» بعد از اینکه انگور به زبیب تبدیل شد شک می‌کنیم که باز هم «اذا غلی یحرم» یا خیر؟ می‌گوییم هنوز هم «اذا غلی یحرم». ولی ما در اینجا نمی‌خواهیم این قضیه‌ی شرطیه را استصحاب کنیم. بلکه آنچه که می‌خواهیم استصحاب کنیم صحت منجزه‌ی همان قابلیت (تعلیق) است. می‌گوییم این اجزاء مانند تکبیرة الاحرام و ... قبل از عروض بکاء طویل که قاطع است، یا قبل از لبس فلان شیء که مانع است، صحیح و مسقط امر ضمنی متعلق به آن بود، اکنون نیز می‌گوییم آن اجزاء که صحیح آورده شده بود به واسطه‌ی اتیان محتمل المانعیة از صحتش خارج نشده است و در استصحاب صحت بیش از این نمی‌خواهیم، اما اینکه «لو انضمّ الیها سائر الجزاء لتحقق الکل» دیگر مورد شک نیست و این قضیه قطعی است؛ زیرا می‌دانیم هر جزء صحیحی اگر بقیه‌ی اجزاء به نحو صحیح به آن ضمیمه شود، کل درست می‌شود.

بنابراین با بیانی که تقریر شد، اصلاً تعلیق در کار نیست. آری، اگر کسی از اول بخواهد این‌چنین استصحاب کند و بگوید «این اجزاء به گونه‌ای بودند که اگر بقیه‌ی اجزاء به آنها ضمیمه می‌شد کل متحقق می‌شد، الآن هم چنین است؛ یعنی این اجزاء به گونه‌ای هستند که اگر کل به آنها ضمیمه شود کل محقق می‌شود» چون یک استصحاب تعلیقی است که درک عقلی است و در لسان شارع نیامده است، جاری نمی‌باشد؛ زیرا این صورت، قدر متیقن از عدم جریان استصحاب تعلیقی بود. ولی ما نمی‌خواهیم این استصحاب را جاری کنیم؛ ما در نماز وظیفه داشتیم تمام اجزاء را از تکبیر تا تسلیم به نحو صحیح بیاوریم. تکبیر، حمد، قرائت سوره را به نحو صحیح آوردیم، الآن شک می‌کنیم آیا این اجزاء از صحت منقلب شده یا خیر؟ می‌گوییم از صحت منقلب نشده است، لذا وظیفه داریم ما بقی اجزاء را نیز بیاوریم.

باید توجه داشت که بحث فعلاً در شبهات حکمیه است، شبهه‌ی موضوعیه فعلاً محل بحث نیست، مصبّ کلام شیخ رحمه الله نیز شبهه‌های حکمیه است.

  اشکالی دیگر بر جریان استصحاب صحت

اشکال چنین است که: اساساً نوبت به استصحاب صحت نمی‌رسد؛

توضیح مطلب آنکه: اساساً چرا شک در بقاء صحت و عدم بقاء صحت بعد از عروض محتمل المانعیة یا محتمل القاطعیة وجود دارد؟ زیرا احتمال می‌رود شارع عدم آنها را در مرکب اخذ کرده باشد و إلا اگر احراز شود که اخذ نشده است، شک در صحت وجود ندارد و قطعاً صحیح است، یا اگر احراز شود شارع آن را اخذ کرده قطع به بطلان وجود خواهد داشت. پس از آنجا که شک در اخذ عدم این اشیاء یا عدم اخذ عدم این اشیاء وجود دارد، شک در صحت و عدم صحت نیز وجود خواهد داشت. پس اگر در مرحله‌ی قبل بتوان شک را زائل و علاج کرد دیگر نوبت به شک در صحت و عدم صحت نمی‌رسد. مانند اینکه دست مشکوک النجاسة به آب قلیلی برخورد کند و در نتیجه شک در طهارت و عدم طهارت آن آب قلیل به وجود آید، که اگر بتوان در مورد خودِ دست، تکلیف را روشن کرد و شک را علاج کرد دیگر شکی در آب وجود ندارد؛ اگر در دست استصحاب طهارت یا قاعده‌ی طهارت، هر کدام جاری شد دیگر شک نمی‌شود که آب پاک است یا خیر ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه هفتاد و چهارم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
اصلاح جامعه
امر به معروف و نهى از منكر راه و روش پيامبران و شيوه صالحان است و واجب بزرگ است كه واجبات ديگر با آن بر پا مى‌شوند، راه ها امن مى‌گردد و درآمدها حلال مى‌شود وحقوق پايمال شده، به صاحبانش برمى‌گردد، زمين آباد مى‌شود و (بدون ظلم) حق ازدشمنان گرفته مى‌شود و كارها سامان مى‌پذيرد.
كافى، ج 5، ص 56، ح 1
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1397 Qommpth.ir All Rights Reserved