پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 26 آذر 1397
  • 2018 Dec 17
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 187
دیروز: 2285
ماه جاری: 47994
امسال: 458000
کل: 1428981
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 30/4/1397 - 13:02
کد درس: 1104 تعداد بازدید: 276 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت الله سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال دوازدهم ـ سال تحصیلی 95ـ94
جلسه 73 ـ دوشنبه 30/1/95

اشکال محقق نائینی بر فرمایشات جناب شیخ رحمهما الله در استصحاب صحت

ایشان در اجود، با کلام شیخ رحمه الله که فرمودند اعتبار قاطع با اعتبار مانع متفاوت است، مخالفت می‌کنند و مدعی هستند ظاهر ادله آن است که در هر دو یعنی هم در مانع و هم در قاطع، عدم یک شیء وجودی اخذ شده است البته از حیث اینکه وجودش مانع است، و وقتی عدم چیزی اخذ می‌شود یعنی وجودش مانع است.

محقق نائینی رحمه الله معتقد است مانع و قاطع فرقی نمی‌کند. مثلاً اینکه گفته شود آیا لبس حریر مانعیت دارد یا خیر؟ و آیا گریه با صدای بلند برای امور دنیوی قاطعیت دارد یا ندارد؟ هر دو یکی است و در هر دو عدمش اخذ شده است، به اعتبار اینکه وجودش مانع است. یعنی نماز باید همراه با عدم لبس حریر و عدم گریه‌ی بلند باشد.

آری، تفاوتی وجود دارد و آن اینکه اگر عدم مأخوذ، در خصوص حال افعال و اذکار معتبر باشد آن را «مانع» می‌گوییم و اگر عدم شیء مطلقا مأخوذ باشد حتی در حال سکنات؛ یعنی به هیچ وجه نباید این عدم در نماز مبدل به وجود بشود، آن را «قاطع» می‌نامند که این نام‌گذاری نیز صرف اصطلاح است و اینکه قسم دوم را قاطع می‌دانیم معنایش این نیست که هیأت اتصالیه‌ای برای نماز معتبر است. بنابراین همه‌ی مطالبی را که شیخ رحمه الله درباره‌ی مانع محتمل فرمود باید در مورد قاطع محتمل هم بفرماید؛ چون بنا شد مانع و قاطع با هم فرق نداشته باشند، تنها فرقشان مجرد اصطلاح است، مانع مربوط به جاهایی است که مصلی در حال ذکر و فعل است اما قاطع، عدمش مطلقا مأخوذ است؛ چه حال ذکر و چه حال عدم ذکر و یا در سکونات متخلله در نماز.

اشکال دیگری که محقق نائینی بر شیخ رحمهما الله وارد می‌کند چنین است که بر فرض در مثل نماز هیأت اتصالیه شرط است، این بدان معنا نیست که نفس عدم قاطع مأخوذ نباشد. در حقیقت سه چیز داریم؛ عدم مانع، عدم قاطع و هیأت اتصالیه، و وقتی عدم قاطع هم همچون عدم مانع مأخوذ در صلات بود با استصحاب قابلیت اتصال، اثبات عدم قاطع نمی‌شود مگر به نحو اصل مثبت؛ زیرا می‌گوییم اجزائی که قبلاً محقق شد قابلیت لحوق اجزاء دیگر را دارد. لازمه‌ی عقل‌اش این است که قاطع محقق نشده است و عدم قاطع صادق است، و این مثبت است و حجت نیست. پس اینکه جناب شیخ رحمه الله فرمودند با استصحاب قابلیت اجزاء لاحقه می‌توانیم شک در طروّ قاطع را تبدیل به احراز عدم طروّ قاطع کنیم درست نیست؛ چون مثبت است زیرا لازمه‌ی عقلیه‌ی بقاء هیأت اتصالیه، عدم قاطع است و لازمه‌ی عقلیه هم با استصحاب اثبات نمی‌شود. می‌توان به اشکال محقق نائینی رحمه الله اضافه کرد که واسطه نیز در اینجا خفی نیست، حتی عرف هم می‌فهمد که عدم قاطع لازمه‌ی جدایی برای هیأت اتصالیه است.

خلاصه‌ی فرمایش محقق نائینی در اشکال بر شیخ رحمهما الله

آنچه که جناب شیخ رحمه الله از تفصیل بین مانع و قاطع ذکر کرد مبتنی بر دو امر است و هر دو امر باید باشد: یکی اینکه در نماز هیأت اتصالیه‌ای غیر از نفس عدم قاطع، معتبر است. دیگر اینکه طلب فقط به نفس هیأت اتصالیه متعلق شده و اصلاً به عدم قاطع متعلق نشده است و هر دو مطلب قابل التزام نیست.

نقد و بررسی اشکال محقق نائینی بر فرمایشات جناب شیخ رحمهما الله

اینکه مرحوم نائینی قاطع را به عدم مانع برگرداند و فرمود که قاطع همان عدم مانع به نحو مطلق است؛ یعنی مانعی که مانعیتش مخصوص حال اذکار و افعال نیست، بسیار کم لطفی است. روشن است که روایات عنایت دارند که در مورد بعضی چیزها بیان کنند که «یقطع الصلاة» ولی در بعضی چنین بیانی ندارند؛ مثلاً در مورد حریر و ذهب این‌چنین نیست.

واقع آن است که عرف وقتی که می‌فهمد شارع در مورد چیزی بیان می‌کند «یقطع الصلاة» چیزی بیشتر از این می‌فهمد که عدمش شرط باشد. و معلوم می‌شود اثری در این اجزاء سابقه می‌گذارد که دیگر با انضمام اجزاإ لاحقه نیز مشکل حل نمی‌شود. بنابراین باید حکمش به نوعی با آنجایی که مانع است، تفاوت داشته باشد. اما آیا تفاوت در این دو به آن چیزی است که شیخ رحمه الله فرمود؟ یعنی به اینکه هیأت اتصالیه‌ای موجود است و قواطع، آن هیأت اتصالیه را از بین می‌برند یا نکته‌ی دیگری می‌تواند باشد؟ از این نظر ما با شیخ رحمه الله موافقتی نداریم و در حقیقت در اصل مدعا که نمی‌توانیم علاوه بر تمام اجزاء و شروط و أعدام اخذ شده، اثبات هیأت اتصالیه‌ای در نماز کنیم، با محقق نائینی; موافقیم ولی در اینکه قاطع عین مانع باشد تأمل وجود دارد؛ زیرا نحوه‌ی تعبیر در روایات متفاوت است و احتمال دارد وجه آن این باشد که: قاطع به نحوی است که آثار اجزاء سابقه را از بین می‌برد، که این معنا در حقیقت اشکال بر شیخ رحمه الله نیز می‌باشد ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه هفتاد و سوم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
از خودمان شروع كنيم
اميرمؤمنان (ع) فرمود: هركس خود را پيشواى مردم قرار دهد، پيش از آموختن ديگران، به آموزش خود بپردازد، و بايد تربيت كردنش با سيرت و رفتارش، پيش از تأديب به زبانش باشد. آن كس كه معلم و مربّى خويشتن است، سزاوارتر است به احترام، از آنكه معلم و مربّى مردم است.
نهج البلاغه، حكمت 73
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1397 Qommpth.ir All Rights Reserved