پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 28 بهمن 1397
  • 2019 Feb 17
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 2051
دیروز: 2249
ماه جاری: 65505
امسال: 572034
کل: 1543015
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 30/3/1397 - 12:58
کد درس: 1090 تعداد بازدید: 410 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 97-1396
جلسة شصت و چهارم؛ ‌شنبه 14/11/1396

16. حسنة کالصحیحة محمد بن قیس:

مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي نَجْرَانَ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ قَيْسٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السّلام قَالَ: قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السّلام‏: آكِلُ‏ الرِّبَا وَ مُؤْكِلُهُ‏ وَ كَاتِبُهُ وَ شَاهِدَاهُ فِيهِ‏ سَوَاءٌ.

محمد بن قیس می‌گوید امام باقر علیه السّلام از امیرالمؤمنین علیه السّلام نقل کردند که حضرت فرمودند: رباخوار، ربادهنده، کاتب و شاهد بر ربا همه [در گناه] مساوی هستند.

مرحوم کلینی این روایت را از علی بن ابراهیم ثقه نقل می‌کند. پدر ایشان (ابراهیم بن هاشم) در حکم ثقه است. عبدالرحمن بن ابی نجران و عاصم بن حمید الحناط الحنفی هم ثقه‌اند. محمد بن قیس هم هرچند مشترک است، امّا ظاهراً در اینجا مراد محمد بن قیس البجلیِ ثقه است که ناقل قضایای امیرالمؤمنین علیه السّلام می‌باشد یا ابونصر الاسدی است که او هم ثقه است. بنابراین سند روایت تمام می‌باشد.

17. روایت زید بن علی:

مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عُلْوَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ زَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ علیه السّلام قَالَ: لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله الرِّبَا وَ آكِلَهُ وَ بَائِعَهُ وَ مُشْتَرِيَهُ وَ كَاتِبَهُ وَ شَاهِدَيْهِ.

وَ رَوَاهُ الصَّدُوقُ مُرْسَلاً.

زید بن علی از آباء خود از امیرالمؤمنین علیهم السّلام نقل کردند که حضرت فرمودند: رسول گرامی اسلام صلّی الله علیه وآله لعن کردند ربا، رباخوار، بایع ربا، مشتری ربا، کاتب و دو شاهد ربا را.

این روایت از لحاظ سند به خاطر الحسین بن علوان و محمد بن خالد که مجهول هستند، ناتمام می‌باشد.

18. روایت الحسین بن زید:

مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ شُعَيْبِ بْنِ وَاقِدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ زَيْدٍ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ علیهم السّلام فِي مَنَاهِي النَّبِيِّ صلّی الله علیه وآله:‏ أَنَّهُ نَهَى عَنْ أَكْلِ الرِّبَا وَ شَهَادَةِ الزُّورِ وَ كِتَابَةِ الرِّبَا وَ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ لَعَنَ آكِلَ الرِّبَا وَ مُؤْكِلَهُ وَ كَاتِبَهُ وَ شَاهِدَيْهِ.

حسین بن زید از امام صادق علیه السّلام از آباء طاهرینشان علیهم السّلام نقل می‌کند که در مناهی النبی صلّی الله علیه وآله حضرت نهی فرمودند از خوردن ربا، شهادت زور و کتابت ربا و فرمودند: همانا خداوند متعال لعن کرده رباخوار، ربا دهنده، کاتب و دو شاهد بر ربا را.

19. موثقة ابن بکیر:

مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ ابْنِ بُكَيْرٍ قَالَ: بَلَغَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السّلام عَنْ رَجُلٍ أَنَّهُ كَانَ يَأْكُلُ الرِّبَا وَ يُسَمِّيهِ اللِّبَأ فَقَالَ: لَئِنْ أَمْكَنَنِي‏ اللَّهُ‏ مِنْهُ لَأَضْرِبَنَّ عُنُقَهُ.

  عبدلله بن بکیر می‌گوید به امام صادق علیه السّلام خبر رسید دربارهٔ مردی که ربا می‌خورد و آن را لِبأ (شیر آغوز) می‌نامد. حضرت فرمودند: اگر خدواند متعال به من قدرت می‌داد، گردن او را می‌زدم.

این روایت دالّ بر شدت حرمت رباست و اینکه حضرت می‌فرمایند: «اگر خداوند متعال به من قدرت می‌داد، گردن او را می‌زدم» یا به این جهت بوده که آن فرد منکر حرمت ربا بوده که ضروری دین است و یا لعلّ به این خاطر بوده که مصرّ بر ربا بوده و کسی که مصرّ بر ربا باشد و سه بار تعزیر شده باشد، دفعة چهارم مستحق قتل است، هرچند منکر حرمت ربا نباشد، چنانچه در برخی روایات چنین آمده است ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه شصت و چهار  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
حتمیت ظهور به قدرت الهی
امام باقر عليه السلام: از امور حتمى و تغيير ناپذير نزد خداوند قيام (انقلاب) قائم ماست. هر كه در گفته من شك كند، خدا را با حال كفر و انكار او ديدار كند.
الغيبة للنعمانی، 86/17 
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1397 Qommpth.ir All Rights Reserved