پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 28 مرداد 1397
  • 2018 Aug 19
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 688
دیروز: 1395
ماه جاری: 40258
امسال: 251087
کل: 1222068
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 9/3/1397 - 16:53
کد درس: 1081 تعداد بازدید: 134 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 97-1396
جلسة پنجاه و پنجم؛ سه‌شنبه 26/10/1396

کیفیت تقسیط ثمن

مرحوم شیخ قدس سره از بعضی نقل کرده‌اند که بیع در صورتی نسبت به ملکِ بایع صحیح است که حکم به صحّت، منجر به ربا نشود. کلام شیخ قدس سره را فی‌الجمله توضیح دادیم امّا از آنجا که این مسئله بحث‌های خوب و مفیدی دارد و عدّه‌ای هم در اینجا متعرض آن شده‌اند، لذا مناسب است آن را بیشتر بررسی کنیم، منتها چون تطبیق بهتر این بحث تا اندازه‌ای متفرّع بر اطلاع از کیفیت تقسیط ثمن است، بعد از بحث مذکور به آن می‌پردازیم إن شاء الله.

بحث مهمی که فعلاً مطرح می‌کنیم، کیفیت تقسیط ثمن است؛ زیرا علی الفرض بایع، ملک خود را به همراه ملک دیگری منضماً به ثمن واحد فروخته است؛ یعنی ثمن واحد در مقابل هر دو بخش واقع شده است و بیان کردیم بیع در هر صورت نسبت به ملک خود بایع صحیح است، حال اگر مالک بیع فضولی را اجازه ندهد یا اینکه کسی قائل به بطلان فضولی باشد، معلوم است که مشتری نباید کل ثمن را پرداخت کند، امّا باید بحث کرد که چه مقدار از ثمن، سهم بایع است و چه مقدار باید به مشتری برگردانده شود؛ مثلاً اگر مشتری کتاب رسائل و مکاسب را به 6 درهم خریده باشد و بعداً منکشف شود رسائل ملک دیگری است و مالک اجازه ندهد، مشتری چه مقدار از ثمن را می‌تواند از بایع پس بگیرد؟

این بحث در فرض اجازة مالک هم مطرح می‌شود؛ یعنی اگر قائل به صحّت فضولی با اجازه شدیم و مالک هم اجازه کرد، چه مقدار از ثمن به مالک می‌رسد و چه مقدار برای بایع است؟

می‌گوییم در اینجا صوری متصوّر است:

گاهی بایع هر بخشی از مبیع را جداگانه قیمت‌گذاری کرده و سپس با هم فروخته است؛ مثلاً می‌گوید کتاب مکاسب را 4 درهم و کتاب رسائل را 2 درهم و در مجموع هر دو را به شش درهم می‌فروشم. در این صورت بحثی وجود ندارد و قیمت هر بخش معلوم است و بایع 2 درهم باید به مشتری برگرداند.

گاهی بایع دو جزء مبیع را منضمّاً به 6 درهم می‌فروشد و علی الفرض 6 درهم ثمن المثل مجموعِ دو جزء می‌باشد و انضمام دو مبیع هم باعث افزایش یا نقص ثمن المثل هر یک یا مجموع نمی‌شود. در این صورت هم بحثی وجود ندارد؛ زیرا اگر ثمن المثل باشد، به راحتی می‌توان یک بخش مبیع یا هر دو بخش را جداگانه قیمت کرد و سهم هر یک از بایع و مشتری یا بایع و مالک مشخص ‌شود.

امّا گاهی بایع هر دو جزء مبیع را منضماً فروخته است ولی نه در مقابل ثمن المثل، بلکه ارزان‌تر یا گران‌تر از ثمن المثل فروخته است. محل بحث ما این فرض است که قیمت هر یک از دو بخش مبیع معلوم نباشد، در اینجا باید بحث کرد که کیفیت تقسیط ثمن چگونه است و سهم هر یک از مالکین چه مقدار است؟ و البته در مواردی هم انضمام مبیعین می‌تواند در قیمت‌ها مؤثر باشد که بحث آن خواهد آمد إن شاء الله‌.

در مجموع ـ غیر از آنچه در حواشی مکاسب است ـ ظاهراً سه روش از قدیم ارائه شده است یا لااقل احتمالاً سه روش وجود دارد، ولی برخی گفته‌اند دو روش بیشتر وجود ندارد و اینکه گفته شده سه روش، برداشتی اشتباه بوده است. و در نهایت هم سیّد یزدی رحمه الله روش جدیدی ارائه می‌کند ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه پنجاه و پنجم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
اصلاح جامعه
امر به معروف و نهى از منكر راه و روش پيامبران و شيوه صالحان است و واجب بزرگ است كه واجبات ديگر با آن بر پا مى‌شوند، راه ها امن مى‌گردد و درآمدها حلال مى‌شود وحقوق پايمال شده، به صاحبانش برمى‌گردد، زمين آباد مى‌شود و (بدون ظلم) حق ازدشمنان گرفته مى‌شود و كارها سامان مى‌پذيرد.
كافى، ج 5، ص 56، ح 1
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1397 Qommpth.ir All Rights Reserved