پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 1 آبان 1397
  • 2018 Oct 23
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1600
دیروز: 2265
ماه جاری: 1599
امسال: 362620
کل: 1333601
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 9/3/1397 - 16:06
کد درس: 1077 تعداد بازدید: 247 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 97-1396
جلسة پنجاه و یکم؛ سه‌شنبه 19/10/1396

کلام شهید صدر قدس سره در ترتب آثار اشتغال ذمه بر عقدی که موجب تعهد باشد

شهید صدر قدس سره در ملاحق البنک اللاربوی می‌فرمایند: اگر عقدی [و چه بسا ایقاعی] مفادش اشتغال ذمه نباشد بلکه ضامن فقط تعهد به پرداخت دین توسّط مدیون داشته باشد ـ مثلاً به دائن بگوید: من متعهد می‌شود به اینکه دین شما أداء شود ـ چنین عقدی نیز می‌تواند آثار اشتغال ذمه را داشته باشد؛ زیرا وقتی کسی تعهد الزامی می‌کند که مدیون دینش را أداء کند، این تعهّد بازگشت به استحقاق دائن به مطالبة ضامن دارد در جایی که مدیون امتناع از وفاء به دین  کند. و معنای امتناع مدیون آن است که آنچه را که ضامن تعهد کرده ـ یعنی أداء دین توسط مدیون ـ محقق نشده است و از آنجا که نفس «أداء دین» دارای مالیت و قیمت است، لذا این مالیت، مضمون بر ضامن است و ذمة ضامن مشتغل به قیمت أداء می‌شود که همان قیمت دین است ـ ‌یعنی قیمت آن به اندازة قیمت مال مورد تعهد است ـ‌ . بنابراین عملاً فرقی بین صورتی که مفاد عقد، اشتغال ذمة ضامن باشد و مضمونٌ‌له مالک ذمة ضامن باشد با صورتی که مفاد عقد، تعهد ضامن به أداء دین توسط مدیون باشد، وجود ندارد. و در صورتی که مدیون وفای به دین نکند، ذمة ضامن مشغول می‌باشد و تمام آثار اشتغال ذمه بر آن مترتب می‌شود، از جمله اینکه در صورت فوت، به اندازة مال مورد تعهد از ترکه‌اش کسر می‌شود و ... .

مناقشه در کلام شهید صدر قدس سره

التزام به این حرف انصافاً مشکل است؛ زیرا کسی که مالی را برای دیگری تعهّد می‌کند، در صورتی نتیجه‌اش ملکیت است که به تعهدش عمل کند، امّا مادامی که به تعهدش عمل نکرده، فقط یک حکم شرعی به وجوب أداء دارد، و حکم شرعی که ملک کسی نیست و قابل نقل و انتقال نمی‌باشد؛ نظیر اینکه کسی قسم بخورد مالی را به فقیر بدهد، امّا اگر آن مال را نداد و فوت کرد، نمی‌توان گفت فقیر، مالک آن مال شده و می‌تواند او یا ولیّش آن را از ترکة میّت بردارد؛ چراکه قسمِ به نحو فعل ـ نه به نحو نتیجه ـ موضوعی است که حکم شرعی وجوب وفاء بر آن مترتب است و حکم شرعی در اینجا هرچند نتیجه‌اش ملکیت است، امّا خودش ملک کسی نیست و لذا قابلیت مبادله، ارث و ... را ندارد.

بازگشت به ادامهٔ بحث تعاقب ایدی

الحمد لله این بحث حاشیه‌ای که مشتمل بر مطالب مفیدی بود و به تبع مرحوم شیخ قدس سره وارد آن شده بودیم، تمام شد و اکنون به اصل بحث برمی‌گردیم. سیر بحث شیخ قدس سره در مکاسب این بود که اگر فضولی مال مالک را به دیگری بفروشد و به او تحویل دهد و مالک عقد را اجازه نکند، مالک می‌تواند هم به بایع و هم به مشتری رجوع کند؛ چه اصل عین باقی باشد و چه تلف شده باشد، هرچند در صورتی که مال تلف شده باشد، قرار ضمان بر عهدة مَن تلف عنده المال است مگر در جایی که بایع غارّ باشد. سپس مسئلة تعاقب ایدی مطرح شد که در دو جهت بحث کردیم؛ یکی اینکه چگونه شیء واحد در ضمان افراد متعدد باشد و جهت دیگر اینکه وجه رجوع سابق به لاحق در صورت پرداخت غرامت چیست ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه پنجاه و یکم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
محبت امام حسین (ع)
امام صادق (ع): خداوند، هرگاه خير بنده‌اى را اراده كند، محبّت حسين عليه السّلام و عشق زيارتش را در دل او مى‌افكند؛ و خداوند، بدى هر كس را بخواهد، دشمنى با حسين عليه السّلام و زيارتش را در دل او مى‌افكند.
وسائل الشیعه، ج 10، ص 388
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1397 Qommpth.ir All Rights Reserved