پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 1 آبان 1397
  • 2018 Oct 23
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1612
دیروز: 2265
ماه جاری: 1611
امسال: 362632
کل: 1333613
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 7/3/1397 - 17:35
کد درس: 1072 تعداد بازدید: 230 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 97-1396
جلسة چهل و ششم؛ دو‌شنبه 11/10/1396

کلام سید یزدی قدس سره درمسئلهٔ دوم کتاب الضمان عروة

مسألة: إذا تحقق الضمان الجامع لشرائط الصحة انتقل الحق من ذمة المضمون عنه إلى ذمة الضامن و تبرأ ذمة المضمون عنه بالإجماع و النصوص خلافا للجمهور حيث إن الضمان عندهم ضم ذمة إلى ذمة و ظاهر كلمات الأصحاب عدم صحة ما ذكروه حتى مع التصريح به على هذا النحو و يمكن الحكم بصحته حينئذ للعمومات‌.

ایشان می‌فرمایند: هرگاه ضمانی محقق شود که جامع شرایط صحّت است ـ یعنی ایجاب و قبول داشته باشد، رضایت مضمونٌ‌له باشد و... ـ حق از ذمة مضمونٌ‌عنه به ذمة ضامن منتقل می‌شود و ذمة مضمونٌ‌عنه بریء می‌شود (نقل ذمة الی ذمة). دلیل بر این مطلب هم اجماع و نصوص است. بر خلاف عامه که ضمان در نزد آن‌ها به معنای «ضمّ ذمة الی ذمة» است. ظاهر کلمات اصحاب آن است که ضمان به نحو عامه صحیح نیست، حتّی در صورتی که تصریح به این نحوة ضمان کرده باشند. سپس سید یزدی1 نظر خود را بیان کرده و می‌فرمایند: در این صورت اخیر که تصریح به ضمان به نحو «ضمّ ذمة» کرده باشند، حکم به صحّت ممکن است؛ به خاطر عمومات.

سید یزدی در مسئلة 38 کتاب الضمان هم مطالب مفیدی دارند که فعلاً متعرض آن نمی‌شویم. علاوه ایشان در مسئلة 42 کتاب الضمان می‌فرمایند:

کلام سید یزدی قدس سره در مسئلة 42 کتاب الضمان

مسألة لو قال عند خوف غرق السفينة ألق متاعك في البحر و علىّ ضمانه صح بلا خلاف بينهم بل الظاهر الإجماع عليه و هو الدليل عندهم و أما إذا لم يكن لخوف الغرق بل لمصلحة أخرى من خفة السفينة أو نحوها فلا يصح عندهم و مقتضى العمومات صحته أيضا‌.

ایشان می‌فرمایند: اگر کسی که در کشتی سوار است، به خاطر خوف از غرق شدن کشتی به دیگری بگوید متاعت را در دریا بینداز و ضمانش بر عهدة من باشد، این ضمان صحیح است بدون هیچ خلافی بین اصحاب و بلکه ظاهراً اجماع بر صحّت آن وجود دارد و این اجماع، مستند فتوای اصحاب بوده است. و ما اضافه می‌کنیم ظاهراً صحّت چنین ضمانی، بلاخلاف بین المسلمین است.

امّا اگر به خاطر خوف غرق شدن نبود بلکه به خاطر مصلحت دیگری مثل اینکه کشتی سبک شود تا سریع‌تر حرکت کند، چنین ضمانی در نزد اصحاب صحیح نیست. شاهد ما این قسمت کلام ایشان است که می‌فرمایند: «و مقتضی العمومات صحته ایضاً»؛ مقتضای عمومات آن است که ضمان به خاطر مصالح دیگر هم صحیح باشد. از این کلام ایشان استفاده می‌شود که در شق اوّل ـ ‌یعنی خوف غرق ـ نیازی به تمسّک به اجماع نیست و عمومات شامل آن می‌شود.

کلام سید یزدی قدس سره در حاشیة بر مکاسب

و التحقيق و إن كان خارجا عن المقام صحّة الضّمان إذا كان القصد ضمّ ذمة إلى ذمّة كما هو مذهب العامة لعموم أَوْفُوا بِالْعُقُودِ و إن كان خارجا عن الضمان المصطلح فكون الضمان عند الخاصّة نقل الذمة على ما هو المستفاد من الأخبار لا ينافي صحّة قسم آخر أيضا إذا شمله العمومات الأوّلية كأوفوا و المؤمنون و نحوهما فتدبّر‌.

سید یزدی قدس سره می‌فرمایند: تحقیق آن است که ضمان صحیح است هر گاه قصد «ضمّ ذمة الی ذمة» شده باشد ـ که مذهب عامه است ـ ولو اینکه خارج از ضمان مصطلح در نزد شیعه است. دلیل بر صحّت چنین ضمانی هم عموم آیة مبارکة (أَوْفُوا بِالْعُقُود) است،. پس اینکه ضمان در نزد خاصه ـ طبق آنچه مستفاد از روایات است ـ به معنای «نقل ذمة» می‌باشد، منافاتی با صحّت قسم دیگری از ضمان ندارد هرگاه عمومات اولیه از جمله (أَوْفُوا بِالْعُقُود)، «المؤمنون عند شروطهم» و مانند این دو، شامل آن شود. به تعبیر دیگر اثبات شیء، نفی ما عدا نمی‌کند و اینکه روایات دلالت بر صحّت قسم خاصی از ضمان دارد، منافاتی با صحّت قسم دیگر ضمان ندارد که عمومات اولیه نسبت به آن شمول دارد. در آخر هم امر به «تدبّر» می‌کنند ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه چهل و ششم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
محبت امام حسین (ع)
امام صادق (ع): خداوند، هرگاه خير بنده‌اى را اراده كند، محبّت حسين عليه السّلام و عشق زيارتش را در دل او مى‌افكند؛ و خداوند، بدى هر كس را بخواهد، دشمنى با حسين عليه السّلام و زيارتش را در دل او مى‌افكند.
وسائل الشیعه، ج 10، ص 388
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1397 Qommpth.ir All Rights Reserved