پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 24 آذر 1396
  • 2017 Dec 15
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 250
دیروز: 1900
ماه جاری: 27966
امسال: 265179
کل: 837053
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 25/10/1391 - 19:15
کد درس: 107 تعداد بازدید: 1455 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 43 ـ یک‌شنبه 3/10/91

اشکال محقق عراقی بر فرمایش آخوند رحمه الله

امّا محقّق عراقی بر استاد خود مرحوم آخوند این اشکال را وارد کرده است که: از آنجا که آخوند در بحث اضطرار الی لامعیّن قائل به برائت نسبت به تمام اطراف شده‌اند و علم اجمالی را غیر منجّز می‌دانند باید در ما نحن فیه نیز مخالفت قطعیه را روا بدانند.

توضیح بیشتر:

در آینده خواهد آمد که اگر مکلّفی علم اجمالی پیدا کند مثلاً یکی از پنج اناء نجس است و در عین حال مضطرّ به نوشیدن یکی از آنها به صورت معیّن باشد علم اجمالی منجّز نیست و تقریباً همگان قبول دارند که مکلّف می‌تواند همه‌ی انائها را مصرف کند. البته این مسئله صوری دارد و به تفصیل از آن بحث خواهد شد.

امّا زمانی که علم اجمالی به نجاست یکی از پنج اناء وجود دارد و اضطرار به یکی از آنها لامعیّناً وجود دارد آیا در اینجا نیز علم اجمالی بی‌اثر است یا اینکه توسّط در تنجیز یا بنابر قولی توسّط در تکلیف است؟ یعنی مکلّف به اندازه‌ی اضطرار می‌تواند از یکی از انائها استفاده کند. مثلاً مکلّفی از شدت تشنگی در معرض هلاکت است و پنج اناء در مقابل او وجود دارد که علم به نجاست یکی از آنها دارد، آیا او می‌تواند از همه استفاده کند یا اینکه تنها به اندازه‌ی اضطرار می‌تواند از یکی از انائها استفاده کند و حقّ نوشیدن از سایر انائها را ندارد؟

مرحوم آخوند در برخی نظرات خود حتی در صورت دوم یعنی اضطرار الی احد الأطراف لامعیّناً قائلند برائت نسبت به همه‌ی اطراف جاری است و علم اجمالی اثری ندارد و مکلّف می‌تواند همه‌ی آنها را بنوشد.

مرحوم عراقی معتقدند ما نحن فیه مانند اضطرار الی لامعیّن است؛ چون مکلّف نمی‌تواند خالی از فعل یا ترک باشد و یکی از آنها لامعیّناً مورد اضطرار است و لذا مرحوم آ‌خوند در اینجا نیز نباید مخالفت قطعیه را حرام بدانند ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه چهل و سوم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved