پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 29 مهر 1397
  • 2018 Oct 21
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1377
دیروز: 1766
ماه جاری: 52943
امسال: 357438
کل: 1328419
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 2/3/1397 - 17:39
کد درس: 1061 تعداد بازدید: 210 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 97-1396
جلسة سی و ششم؛ شنبه 25/9/1396

اشکال اوّل سید یزدی بر کلام شیخ قدس سرهما

مرحوم شیخ انصاری قدس سره در تعلیل جواز رجوع فرد سابق به فرد لاحق، در صورتی که مالک به سابق رجوع کند چنین فرمودند: لاحق، ضامن چیزی است که وصف «له البدل» را دارد، بر خلاف سابق که ضامن خود عین است بدون وصف «له البدل»؛ زیرا زمانی که عین در دست مالک بود بدل نداشت، لذا آنچه که سابق بر روی آن ید گذاشته، اصل عین است بدون وصف «له البدل». امّا بعد از اینکه سابق بر روی عین ید گذاشت، وصف «له البدل» برای آن حاصل شد، لذا لاحق بر روی عینی ید گذاشته که «له البدل» است؛ بدین جهت اگر مالک به سابق رجوع کند و بدل را از او بگیرد، سابق می‌تواند به لاحق رجوع کند، برخلاف لاحق که حق رجوع به سابق را ندارد.

سید یزدی قدس سره در اینجا اشکال می‌کنند که ید لاحق، هیچ فرقی با ید سابق ندارد و سابق هم روی عینی دست گذاشته که وصف «له البدل» را داشته است؛ زیرا هرچند سابق وقتی روی عین ید گذاشته، بدل نداشته است امّا ملاک در ضمان، حال حدوث سبب ضمان نیست بلکه حال فعلیت ضمان یعنی اشتغال ذمه فعلاً به عوض است و چون فعلیتِ ضمان بعد از تلف است و عین در این حال بدل پیدا کرده، لذا صادق است که گفته شود سابق هم بر عینی ید گذاشته بود که «له البدل». شاهد این مطلب هم آن است که مالک می‌تواند به اوصافی که بعداً در دست لاحق حاصل شده، به سابق رجوع کند؛ مثلاً اگر قیمتِ عین در دست لاحق بالا برود و سپس تلف شود ـ بنابر اینکه اعلی القیم ملاک باشد ـ مالک می‌تواند به بایع رجوع کند و اعلی القیم را از او بگیرد، با اینکه افزایش قیمت بعداً اتفاق افتاده است. پس معلوم می‌شود ملاک در ضمان، عین بعد از تلف است، لذا صادق است که گفته شود هم لاحق و هم سابق، بر روی عینی ید گذاشته‌اند که «له البدل» است و از این جهت فرقی بین سابق و لاحق وجود ندارد.

پاسخ محقق نائینی به اشکال اول سید یزدی قدس سرهما

محقق نائینی قدس سره می‌فرمایند: طبق معنایی که برای کلام شیخ قدس سره ذکر کردیم، اشکال سید یزدی قدس سره وارد نیست. منشأ اشکال سید یزدی قدس سره این بوده که کلام شیخ قدس سره را چنین معنا کرده‌اند: «لاحق، ضامن عینی است که وصف له البدل را دارد، برخلاف سابق که ضامن اصل عین است» و طبق این معنا بر کلام شیخ قدس سره اشکال کرده‌اند که سابق هم بر روی عینی ید گذاشته بود که «له البدل» است، در حالی که بیان کردیم مراد شیخ قدس سره این نیست، بلکه شیخ می‌فرمایند: ذمة لاحق، مشغول به آن چیزی است که در ذمة سابق است؛ یعنی ذمة لاحق، مُخرج آن چیزی است که سابق ضامن آن بود. به تعبیر دیگر سابق، ضامن عین است مجرد از همة خصوصیات، اما لاحق ضامن عین است برای مالک با خصوصیت «کونها فی ذمة السابق» و این خصوصیت، یک اعتبار عقلائی است که به حسب طبع، قابل انفکاک از ید لاحقه نیست، مگر در جایی که دلیل خارجی قائم شود.

اگر به این معنا توجه کنیم روشن می‌شود که ید لاحق، متفاوت با ید سابق است؛ زیرا لاحق، عین را از کسی گرفته که ذمه‌اش مشغول به بدل بوده، برخلاف سابق که عین را از کسی نگرفته که ذمه‌اش مشغول باشد ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه سی و ششم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
محبت امام حسین (ع)
امام صادق (ع): خداوند، هرگاه خير بنده‌اى را اراده كند، محبّت حسين عليه السّلام و عشق زيارتش را در دل او مى‌افكند؛ و خداوند، بدى هر كس را بخواهد، دشمنى با حسين عليه السّلام و زيارتش را در دل او مى‌افكند.
وسائل الشیعه، ج 10، ص 388
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1397 Qommpth.ir All Rights Reserved