پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 30 تير 1397
  • 2018 Jul 21
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 546
دیروز: 1467
ماه جاری: 49962
امسال: 208062
کل: 1179043
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 24/10/1391 - 13:53
کد درس: 105 تعداد بازدید: 947 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 92-1391
جلسه‌ی چهل و چهارم؛ دو‌‌‌شنبه 11/10/1391

آیا در کفّارات قصد قربت لازم است؟

مسأله‌ی دیگری که به مناسبت و به خاطر کثرت ابتلاء بهتر است این‌جا مطرح شود آن است که آیا در کفّارات، قصد قربت لازم است یا خیر؟

شکی نیست اگر قصد کفّاره نکند، طعامی که مثلاً به فقیر می‌دهد به عنوان کفّاره واقع نمی‌شود، ولی بحث آن است که آیا قصد قربت هم شرط تحقق کفّاره است یا خیر؟

عدم اشتراط قصد قربت در کفاره در نظر سید خویی قدس سره

سید خویی قدس سره می‌فرماید: قصد قربت در کفّاره شرط نیست، چرا که آیات و روایات فقط امر به پرداخت کفّاره کرده و دستوری به قصد قربت نداده، متعلق کفّاره هم معلوم است که مثلاً اعطاء یک مد طعام است، بنابراین چون در متعلق کفّاره، لزوم قصد قربت لحاظ نشده، در حالی که بنا بر مبنای صحیح چنین اخذی ممکن است. پس کفّاره بدون قصد قربت هم تمسکاً به اطلاق دلیل مجزی است.

نقد کلام سید خویی قدس سره

در روایات متعددی بر کفّاره، صدقه اطلاق شده است و از آن‌جا که «لا صدقة الا ما ارید به وجه الله» و قصد قربت در صدقه شرط است، پس کفّاره هم باید لله باشد و قصد قربت در کفّاره لازم است. بنابراین فرمایش سید خویی قدس سره درست نیست.

در ذیل چند نمونه از روایاتی که بر کفّاره، صدقه اطلاق شده را ذکر می‌کنیم ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه چهل و چهارم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
دو گرسنه هرگز سیر نشوند
پيامبر خدا (ص): دو آزمند سير نمى‌شوند، جوياى دنيا و جوياى دانش. انسان خوشبخت با دست يافتن به اين دو رشته، دو محور اصلى هدف را گرد مى‌آورد و مطلوب خود، اصلاح معاش و معاد را كسب مى‌كند.
معجم السفر، ص 45، ح 113
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1397 Qommpth.ir All Rights Reserved