پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 7 ارديبهشت 1397
  • 2018 Apr 27
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 41
دیروز: 780
ماه جاری: 8481
امسال: 60255
کل: 1031236
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 23/10/1396 - 15:09
کد درس: 1046 تعداد بازدید: 233 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 97-1396
جلسة بیست و یکم؛ سه‌شنبه 9/8/1396

توجیه دو روایتی که چه بسا استظهارش مخالف با قاعدة غرور است

مرحوم شیخ قدس سره در ادامه، دو روایت ذکر می‌فرمایند که ممکن است توهم شود خلاف قاعدة غرور هستند. این دو روایت عبارتند از:

1. روایت زراره:

وَ [مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ] بِإِسْنَادِهِ عَنِ الصَّفَّارِ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ سُلَيْمٍ الطِّرْبَالِ أَوْ عَمَّنْ رَوَاهُ عَنْ سُلَيْمٍ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السّلام رَجُلٌ اشْتَرَى جَارِيَةً مِنْ سُوقِ الْمُسْلِمِينَ فَخَرَجَ بِهَا إِلَى أَرْضِهِ فَوَلَدَتْ مِنْهُ أَوْلَاداً ثُمَّ إِنَّ أَبَاهَا يَزْعُمُ أَنَّهَا لَهُ وَ أَقَامَ عَلَى ذَلِكَ الْبَيِّنَةَ قَالَ: يَقْبِضُ وَلَدَهُ وَ يَدْفَعُ إِلَيْهِ الْجَارِيَةَ وَ يُعَوِّضُهُ فِي قِيمَةِ مَا أَصَابَ مِنْ لَبَنِهَا وَ خِدْمَتِهَا.

زراره می‌گوید: به امام صادق علیه السّلام عرض کردم: مردی از بازار مسلمین جاریه‌ای می‌خرد و به سرزمین خود می‌برد و اولادی از او متولد می‌شوند، سپس کسی که ادعا می‌کند جاریه مال اوست نزدش می‌آید و بر‌آن اقامهٔ بینه می‌کند. حضرت فرمودند: آن شخص فرزندش را می‌گیرد و جاریه را به مدّعی می‌دهد و قیمت آنچه از شیر و خدمت آن جاریه استیفاء کرده را به مدّعی پرداخت می‌کند.

این روایت از لحاظ سند به خاطر مردد بودن بین «سُلیم الطربال» و «عمن رواه عن سُلیم» ناتمام است و خود سلیم الطربال نیز توثیق ندارد. البته کسانی که مشایخ صفوان بن یحیی را ثقه می‌دانند یا قائل هستند هر روایتی که سندش تا صفوان تمام باشد مورد اعتماد است، سند در نزد آنها تمام است، امّا همان‌طور که قبلاً بیان کردیم ما نتوانستیم از عهدة اثبات این مطلب برآییم.

ممکن است گفته شود: حضرت در این روایت فرمودند که مشتری، جاریه را به مدعی بر‌می‌گرداند و قیمت آنچه را که از لبن و خدمت جاریه استفاده کرده نیز می‌پردازد، امّا چیزی نفرمودند که مشتری حق رجوع به بایع را دارد، پس معلوم می‌شود بایع فضولی ضامن نیست.

جواب این مطلب روشن است و آن اینکه حضرت در این روایت، از جهت جواز رجوع مشتری به بایع در مقام بیان نبودند. شاهدش هم آن است که در جواز رجوع نسبت به ثمن، کسی شک ندارد و نیز شکی نیست که مشتری باید قیمت ولد را بپردازد، در حالی که روایت متعرض آن نشده است. شاید هم وجه اینکه حضرت در مورد جواز رجوع مشتری به بایع چیزی نفرمودند، این بوده باشد که مشتری، جاریه را از فردی در بازار خریده بود که دیگر امکان دسترسی به آن فرد وجود نداشت؛ خصوصاً که چندین سال از عقد بیع گذشته بود ـ چون روایت بیان می‌کند در این مدت چندین اولاد از جاریه متولد شده بود ـ و چون دیگر امکان دسترسی به بایع وجود نداشت، لذا حضرت متعرض حکم آن نشدند ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه بیست و یکم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
نشانه های شقاوت
امام صادق (ع) از رسول الله (ص) روایت کرد که فرمود: خشکی چشم و قساوت قلب و حرص زیاد در طلب دنیا و پافشاری بر گناه از نشانه‌های شقاوت هستند.
کافی، ج2، ص290
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1397 Qommpth.ir All Rights Reserved