پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 30 مهر 1396
  • 2017 Oct 22
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1391
دیروز: 2057
ماه جاری: 37853
امسال: 203678
کل: 775552
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 6/6/1396 - 14:17
کد درس: 1017 تعداد بازدید: 120 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت الله سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره دوم ـ سال سیزدهم ـ جلسه 88 ـ ‌سه‌شنبه 12/2/96

نکته: فردی یا شورایی بودن ولایت فقیه

از مجموع روایات چنانکه خواهد آمد، به دست می‌آید مدیریتی که در اسلام بیان شده است، مدیریت فرد است. این‌چنین نیست که مدیریت دسته‌جمعی و شورایی باشد. آری، ضوابطی از جمله مشاوره در مدیریت باید به کار برده شود، ولی این‌چنین نیست که مدیریت جامعه شورایی باشد. مدیریت شورایی هیچ سابقه‌ای در اسلام ندارد و معهود نیست و کسانی که یحفظ عنهم العلم این احتمال را نداده‌اند. از روایات نیز معلوم می‌شود که در رأس امر، باید فرد قرار گیرد.

خلاصة آنچه در استدلال بر ولایت فقیه بیان شد

بیان شد که شرط لازم این فرد و این مدیر، دانش دین و علم احکام دین است؛ زیرا اگر هیچ چیز دیگر نبود جز اینکه بخواهد نظام اسلامی را پیاده کند و قوانین الهی را مستقیماً یا با واسطه پیاده کند، کافی بود برای اینکه این فرد باید عالم به احکام دین باشد؛ زیرا کسی که عالم به احکام دین نیست نمی‌تواند قوانین الهی را پیاده کند. البته کسی نمی‌گوید که این فرد همه جا متصدی باشد، بلکه با واسطه نیز می‌تواند تصدی کند. بنابراین در رأس هرم که سایر قدرت‌ها هم از او منشعب می‌شود، باید فردی قرار گیرد که عالم به دین باشد.

علاوه بر آن، بیان شد که مدیریت جامعه مستلزم تصرف در نفوس و اموال و اعراض است و معلوم است که به اصل اولی هیچ کس حق ندارد تصرف در نفس و مال مسلمانان کند. مثلاً وارد کردن فلان کالا از کشور دیگر، به حسب اصل اولی مباح و جایز است. حتی اگر چیزی مثل توتون باشد، مادامی که حرام نیست جایز است. ولی در شرایط خاصی ممکن است این واردات، وسیلة تسلط کفار و امحاء اسلام شود، لا اقل اگر به نحو خاصی وارد شود. چه کسی می‌تواند واردات این کالا را تنسیق کند و بگوید اصلاً وارد نشود، یا اگر کسی وارد کرد مجازات کند، یا بگوید فلان مقدار جایز است و بیشتر جایز نیست؛ چون این مقدار ضربه می‌زند و بیش از این ضربه نمی‌زند؟ همة این امور باید محاسبه شود و هر کسی نمی‌تواند این امور را محاسبه و سپس اجرا کند و الا چه بسا هرج و مرج رخ دهد. پس یک منبع اصلی برای این کار باید وجود داشته باشد.

بیان شد چون ادله می‌گوید تصرف در نفوس و اموال و اعراض حرام است و از طرفی فی‌الجمله می‌دانیم که باید تصرف صورت گیرد، لذا باید قدر متیقن اخذ شود؛ یعنی آن مقدار که یقیناً شارع راضی است؛ چون شارع فرموده است که هیچ‌کس تصرف در مال غیر نکند و هرگاه یک عام یا مطلقی داشتیم و لباً تخصیص خورد،‌ آن مقدار که یقینی است یعنی همة شرایط را دارد خارج می‌شود و بقیه تحت عام باقی می‌ماند.

بنابراین هم به حسب اعتبار و هم به حسب روایات، یک شرط لازم از شروط مدیریت جامعه، علم دین است؛ علم دینی که با آن، مدیر بتواند حکم هر چیزی را که مورد ابتلاء است بداند. و این علم دین با تقلید درست نمی‌شود؛ زیرا با تقلید فرد نمی‌تواند کشور را اداره کند؛ زیرا هر لحظه مسئلة جدیدی پیدا می‌شود. گاهی مدیر در لحظه باید تصمیم بگیرد، لذا باید خودش بتواند در تمام امور تصمیم بگیرد و این کار جز از مجتهد، آن‌هم مجتهد توانا بر نمی‌آید. ولی اگر از این دلیل اعتباری صرف نظر کنیم، از ادله چنین استفاده می‌شود که باید ولیّ امر جامعه فقیه توانایی باشد ـ فعلاً توانایی از لحاظ علمی مدّ نظر است ـ اگر نگوییم که لازم است اعلم باشد. البته معلوم است که بقیة شرایط را هم باید داشته باشد.

روایاتی که متفقه بودن در احکام دین را شرط تصدی امور می‌داند

در این زمینه روایاتی وجود دارد که از آنها استفاده می‌شود که علم دین و متفقه بودن در احکام دین، شرط کسی است که متصدی امور می‌شود. این روایات یا صحیحه هستند که معلوم می‌شود این شرط، قطعی است یا حداقل ابداع احتمال می‌کنند و وقتی ابداع احتمال شد، شرط اجتهاد و فقاهت، قدر متیقن می‌شود ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه هشتاد و هشتم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترينِ مردمان
امام سجّاد علیه السّلام: مردمان زمان غيبت كه به امامت او (مهدى) معتقد و منتظر ظهورش باشند، بهترينِ مردمان هستند ؛ زيرا خداوند به اندازه‌اى به آنان فهم و خِرد و شناخت داده كه غيبت در نزد آنها به منزله مشاهده است و مردم آن زمان را مانند كسانى كه در مقابل پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به جهاد پرداخته باشند، قرار داده است.
الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۵۴ ح ۱۸۸
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved