پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 3 مهر 1396
  • 2017 Sep 25
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 621
دیروز: 1001
ماه جاری: 2803
امسال: 168628
کل: 740502
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 5/6/1396 - 15:24
کد درس: 1013 تعداد بازدید: 52 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت الله سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره دوم ـ سال سیزدهم ـ جلسه 84 ـ ‌دوشنبه 4/2/96

اگر دلیل جواز تقلید، سیرة عقلائیه باشد ـ که قائم است بر رجوع به اهل خبره و ردع هم نشده است ـ آیا در ما نحن فیه کاربرد دارد؟ عقلاء هرجا خودشان ندانند یا ندانند و نیز نتوانند بدانند و کسی خبره باشد، به او رجوع می‌کنند. آیا این سیره شامل رجوع به چنین مجتهدی که به ابزاری مانند رمل و ... مسلح است و در آن خبره است، می‌باشد یا خیر؟

سیرة عقلاء حقیقتاً اینجا را شامل نمی‌شود؛ زیرا سیرة عقلاء این است که به اهل خبره در آن کاری که خبرویت دارد رجوع می‌کنند. مثلاً اگر در برق مشکل داشته باشند به مهندس برق رجوع می‌کنند؛ چون موضوع خبرویتش برق است. یا در مشکل کشاورزی به مهندس کشاورزی رجوع می‌کنند و هکذا ... . اما اگر یک مهندس کشاورزی در برق اظهار نظر کرد ولو یقینی، آیا به او رجوع می‌کنند؟ خیر، رجوع نمی‌کنند. یا اگر شک کردیم که مهندس کشاورزی در مسائل برق هم سررشته دارد یا ندارد، باز به او رجوع نمی‌کنند. فرض این است کسی که از طریق جفر یا رمل کاری را انجام می‌دهد، نمی‌دانیم که خبرویت نسبت به استنباط احکام داشته باشد، نظیر اینکه به مهندس کشاورزی رجوع کنیم در حالی که نمی‌دانیم آیا خبرویت در امور برق هم دارد یا ندارد. اینجا چنین سیره‌ای جاری نیست؛ نه سیرة عقلائیه نه سیرة متشرعه، لامحاله معلوم است که از لحاظ کبروی رجوع به این افراد، مبرء ذمه نیست هرچند خودش یقین داشته باشد.

اما به لحاظ صغروی و مصداقی آیا واقعاً چنین چیزی وجود دارد یا خیر؟

در مورد ائمه علیهم السلام و جفری که نزد ایشان بوده بحثی نداریم که به چه معیاری و چگونه استنباط می‌کردند؛ زیرا آنها یقینی است و اگر ثابت بشود امام علیه السلام از طریق جفر چیزی فرمودند یا از طریق دیگر، مهم نیست و حجیتش به جای خود محفوظ است.

ولی آنچه را که در این اوساط مدعی هستند، آیا اصلاً برای خودشان یقین آور هست یا خیر، نمی‌دانیم در مورد احکام چنین چیزی باشد و تا به حال هم به کسی برخورد نکرده‌ایم که چنین ادعایی داشته باشد و مثلاً بگوید از طریق فلان علم غریب، به دست آوردم که تسبیحات اربعه در نماز سه مرتبه لازم است، یا اینکه عندالشک در اقل و اکثر ارتباطی، برائت جاری است. چنین چیزی سابقه ندارد.

آری، بحثی مطرح است شبیه همان بحث که در اجماع گفتیم تحت عنوان اجماع تشرفی، که بعض از اوتاد از علما مثل بحرالعلوم، خدمت امام زمان مشرف شده‌اند یا می‌شوند و چه بسا حکمی را به نحو جزئی سؤال می‌کرده‌اند، اما چون نمی‌خواستند ادعای مشاهده کنند ـ حداقل به خاطر اینکه در روایت دارد اگر کسی ادعای مشاهده کند، کاذب است و یا امثال این‌ها ـ ادعای اجماع می‌کردند با اینکه طبق قواعد، این اجماع متأخر است و ارزشی ندارد. در این صورت اگر مطمئن شدیم که این اجماع نکته‌اش همان است و صادق هم باشد و اصل مطلب هم درست باشد، حساب دیگری دارد و از راه غیر متعارف نیست، بلکه سؤال از امام علیه السلام است مثل بقیة روات.

فقط یک بحث نسبتاً لازم باقی می‌ماند که بعضی نیز مطرح کرده‌اند، و آن اینکه اگر کسی مدعی شود از طریق مکاشفه و شهود به احکامی رسیده‌ام چه باید کرد؟

برای خود این فرد، اگر در این مکاشفه قطع داشته باشد، روشن است که حجت است همان‌طور که در مورد رمل و جفر هم گفتیم حجت است. ولی آیا برای دیگران هم حجت است؟

از جهت کبروی واقع این است که دلیلی پیدا نکردیم که قول غیر معصوم ولو منشأش شهود باشد، برای کسی حجت باشد، مگر اینکه او قطع پیدا کند و مقلد هم از قطع او قطع پیدا کند، که حرف دیگری است. ولی بدون اینکه از قول او قطع برایش حاصل شود، دلیلی سراغ نداریم که این کار را جایز بداند و ادلة جواز تقلید نیز شامل او نمی‌شود و به او فقیه گفته نمی‌شود، در حالی که خداوند متعال می‌فرماید: (فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ‏ ...) یا ارجاع به ابان بن تغلب و زکریا ابن آدم و امثال این‌ها داده شده که یعنی باید از کسانی باشند که اهل روایت و تأمل در روایت‌اند؛ «... نَظَرَ فِي حَلَالِنَا وَ حَرَامِنَا وَ عَرَفَ أَحْكَامَنَا». اهل الذکر هم که معلوم است بر آنان صادق نیست، سیره هم به همان بیانی که گفتیم، معلوم نیست شامل آنان بشود؛ زیرا این افراد اهل خبرویت در این جهت نمی‌باشند، پس رجوع به آنها در این جهت دلیلی ندارد ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه هشتاد و چهارم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved