پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 3 مهر 1396
  • 2017 Sep 25
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 628
دیروز: 1001
ماه جاری: 2810
امسال: 168635
کل: 740509
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 23/5/1396 - 16:19
کد درس: 1002 تعداد بازدید: 48 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی
(دامت برکاته)
سال تحصیلی 95-1394
جلسه‌ی هشتاد و سوم؛ ‌یک‌شنبه 19/2/1395

9. روایت ابی بصیر:

مُحَمَّدُ بْنُ إِدْرِيسَ فِي آخِرِ السَّرَائِرِ نَقْلًا مِنْ كِتَابِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ هِلَالٍ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السّلام قَالَ: كَتَبْتُ إِلَيْهِ فِي الرَّجُلِ يُهْدِي إِلَيْهِ مَوْلَاهُ وَ الْمُنْقَطِعُ إِلَيْهِ هَدِيَّةً تَبْلُغُ أَلْفَيْ دِرْهَمٍ أَوْ أَقَلَّ أَوْ أَكْثَرَ هَلْ عَلَيْهِ فِيهَا الْخُمُسُ فَكَتَبَ علیه السّلام الْخُمُسُ فِي ذَلِكَ وَ عَنِ الرَّجُلِ يَكُونُ فِي دَارِهِ الْبُسْتَانُ فِيهِ الْفَاكِهَةُ يَأْكُلُهُ الْعِيَالُ إِنَّمَا يَبِيعُ مِنْهُ الشَّيْ‏ءَ بِمِائَةِ دِرْهَمٍ أَوْ خَمْسِينَ دِرْهَماً هَلْ عَلَيْهِ الْخُمُسُ فَكَتَبَ أَمَّا مَا أُكِلَ فَلَا وَ أَمَّا الْبَيْعُ فَنَعَمْ هُوَ كَسَائِرِ الضِّيَاعِ‏.

ابوبصیر می‌گوید به امام صادق علیه السّلام نامه نوشتم در مورد مردی که مولایش و کسی که خیلی با او مزاولت دارد، هدیه‌ای به او داده که دو هزار درهم یا کمتر و یا بیشتر ارزش دارد. آیا بر او در این هدیه خمس واجب است؟ حضرت مرقوم نوشتند: در آن خمس است. هم‌چنین سؤال پرسیدم در مورد مردی که در خانه‌اش باغی دارد که در آن درخت میوه است و خانواده‌اش از میوه می‌خورند و فقط بخشی از آن را به صد یا پنجاه درهم می‌فروشد، آیا بر او خمس واجب است؟ حضرت مرقوم نوشتند: امّا آن‌چه را که خوردند خمس ندارد، امّا آن‌چه را که فروختند بله (خمس دارد) و مانند سایر مزارع است.

این روایت هم به روشنی ظهور در این دارد که شیعه باید خمس بپردازد، آن هم از امام صادق علیه السّلام که ناقل روایت تحلیل خمس توسط امیرالمؤمنین علیه السّلام بودند، در حالی که اگر خمس تحلیل شده بود، نیاز به پرداخت خمس نبود آن هم به این صورت که حتّی اگر مقداری از میوه‌ی باغ خانه فروخته شود باید خمس آن داده شود. بنابراین از این روایت استفاده می‌شود تحلیل خمس علی الاطلاق نبوده است، الا این‌که بحث‌هایی در مورد سند این روایت وجود دارد.

بررسی سند روایت

محمد بن ادریس در آخر کتاب سرائر، بخشی دارد به عنوان مستطرفات که در آن روایات یا بخشی از روایاتی که از مجامع روایی در اختیارش بوده ذکر کرده است مثلاً از مشیخه حسن بن محبوب، نوادر احمد بن محمد بن عیسی و ... . این روایت را هم از کتاب محمد بن علی بن محبوب نقل کرده است.

در سند این روایت دو بحث مطرح است؛ یکی این‌که جناب ابن ادریس سند خود را به کتاب محمد بن علی بن محبوب ذکر نکرده و ما نمی‌دانیم با چه سندی از این کتاب نقل می‌کند. امّا این اشکال را لعل بتوان این‌گونه پاسخ داد که کتاب محمد بن علی بن محبوب، مشهور و معروف بوده و نسخ زیای از آن وجود داشته به گونه‌ای که اگر کسی دس در آن می‌کرد، معلوم می‌شد و چون ابن ادریس با ضرس قاطع این کتاب را به محمد بن علی بن محبوب نسبت داده، اطمینان حاصل می‌شود که نسخه‌ای که از آن نقل کرده، نسخه‌ی صحیحی بوده است.

بررسی وثاقت احمد بن هلال عبرتائی

مشکل دیگری که در سند این روایت وجود دارد، احمد بن هلال عبرتایی است. شیخ انصاری قدس سره در کتاب الطهارة درباره‌ی ایشان می‌گوید: «در احوال احمد بن هلال از غلوّ تا نصب نوشته‌اند» و بعد هم می‌فرمایند «این شاهد است که او اصلاً آدم بی دینی بوده است» یعنی هر روز مطابق امیال و هوای نفسش به رنگی در می‌آمده است.

تلاش شیخ قدس سره برای تصحیح روایت احمد بن هلال

امّا با این حال مرحوم شیخ قدس سره [هم در کتاب الطهارة و هم] در کتاب الخمس درصدد هستند به گونه‌ای روایت ایشان را تصحیح کنند، به این صورت که می‌فرمایند: این‌که سند روایت مشتمل بر احمد بن هلال عبرتایی است، ضربه‌ای به صحت روایت نمی‌زند؛ زیرا جناب محمد بن علی بن محبوب روایت ایشان را در کتاب خود آورده است با این‌که اعلم به احوال احمد بن هلال نسبت به ما بوده و چون محمد بن علی بن محبوب نمی‌خواسته روایت ضعیفی را در کتابش بیاورد، پس معلوم می‌شود روایت در نزد ایشان صحیح بوده است.

مضافاً به این‌که روایات ابن ابی عمیر آن قدر در بین اصحاب مشهور بوده که احتیاج به واسطه‌ی واحدی مثل احمد بن هلال نداشته، پس معلوم می‌شود ذکر ایشان فقط برای اتصال سند است ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه هشتاد و دوّم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved