پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 30 مهر 1396
  • 2017 Oct 22
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 632
دیروز: 2057
ماه جاری: 37094
امسال: 202919
کل: 774793
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 20/10/1391 - 19:24
کد درس: 100 تعداد بازدید: 724 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی92-1391
جلسه‌ی سی و نهم؛ ‌سه‌شنبه 28/9/1391

تفصیل بعضی بین عین و دین در مسأله

بعضی در مسأله تفصیل داده و گفته‌اند اگر مجهول المالک عین باشد، باید صدقه بدهد، امّا اگر دین باشد از آن‌جا که «الکلی لا یتعین الا باذن المالک» پس صدقه دادن کافی نیست و باید به حاکم شرع رجوع کند. کما این‌که اگر کسی بر ذمه‌ی دیگری مثلا‌ً هزار تومان طلب داشته باشد، نمی‌تواند بدون اذن او، هزار تومان از اموالش را بردارد؛ زیرا تا بدهکار آن ذمه را در شيء خاصّی تعیین نکند، معیّن نمی‌شود و طلبکار حقّ ندارد خود معیّن کرده، بردارد. بله، به عنوان تقاص در صورتی که شرایطش باشد، اشکالی ندارد.

نقد این کلام

این تفصیل درست نیست؛ زیرا شارع که اذن به صدقه داده؛ یعنی اذن داده ذوالید آن دین را مشخص و معین کند و دقیقاً مانند قضیه‌ی تقاص است؛ یعنی همان‌طور که در مورد تقاص اگر طلبکار دست گذاشت روی عینی از اموال بدهکار، آن ذمه معین و مشخص می‌شود، در ما نحن فیه هم اگر آن کلّی در ذمه را اخراج کرده و صدقه دهد، متعیّن در آن می‌شود.

وجه اعتباری بر لزوم تصدّق مجهول المالک

مرحوم شیخ قدس سره یک وجه اعتباری نیز بر لزوم تصدّق مجهول المالک ذکر کرده که می‌تواند مؤیّد باشد و آن این‌که کسی که مال دیگری را در اختیار داشته و امکان ایصال آن مال یا منافعش به مالک نيست، بهترین راه ايصال، آن است که آن را صدقه داده تا آثار و ثواب آن به مالک برسد، مضاف به این‌که می‌توان گفت در این شرایط که امر دائر است بین این‌که آن مال كلاً ضایع شده، یا این‌که لااقل صدقه داده شود تا ثوابش به مالک برسد، قطعاً هر مالکی ـ به جز افراد معدودی ـ راضی به تصدّق می‌باشد تا لااقل ثوابش را دریافت کند ...
 


براي دريافت متن کامل جلسه سی و نهم اينجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترينِ مردمان
امام سجّاد علیه السّلام: مردمان زمان غيبت كه به امامت او (مهدى) معتقد و منتظر ظهورش باشند، بهترينِ مردمان هستند ؛ زيرا خداوند به اندازه‌اى به آنان فهم و خِرد و شناخت داده كه غيبت در نزد آنها به منزله مشاهده است و مردم آن زمان را مانند كسانى كه در مقابل پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به جهاد پرداخته باشند، قرار داده است.
الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۵۴ ح ۱۸۸
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved